A Call Of Duty 4: Modern Warfare egy kiváló játék. Megreformálta a militarista FPS műfaját és egyben a Call Of Duty sorozatot is, hiszen ez volt az első, nem 2. világháborús környezetben játszódó CoD. A single player rész szinte tökéletes volt, de sokakat mégsem ez kötött le, hanem inkább a többjátékos (multiplayer) része a játéknak. FPS-ek körében viszonylag újdonságnak számító szintlépéses megoldásával és testreszabható kasztrendszerének köszönhetően hatalmas népszerűségre tett szert. Olyan lett ez a játék, mint a város legjobb diszkója. Na de miért nem járok én diszkóba??
Kattints a 'tovább' gombra, ha érdekel...
Azért nem járok diszkóba, mert tele van együgyű, közönséges, bunkó, sztereotíp és undorító emberekkel. Nos, ugyanez elmondható a hazai (és talán a világ) multiplayer-közösségére. Ebben a sorozatban saját tapasztalatok alapján készült beszámolót, elemzést vagy körképet szeretnék nyújtani nektek azokról az ordenáré dolgokról, amiket virtuális énemmel átéltem.
Az elején leszögezném: Tisztelet a kivételnek. Akinek nem inge, ne vegye magára. Saját tapasztalatokból beszélek és a saját, szubjektív véleményemet írom le.
Az elején, dióhéjban a Call Of Duty 4: Modern Warfare multiplayer módjáról (ami az írás megértéséhez szükséges):
- Free-for-all játékmód (ffa): hagyományos Deathmatch, mindenki mindeki ellen.
- Headquarters játékmód (HQ): a pálya különböző pontjain ideiglenes "főhadiszállások", HQ-k jelennek meg. Ezeket kell elfoglalnia / megvédenie a csapatoknak.
- Search & Destroy játékmód (SD): a pályán van két célpont, amit meg kell semmisíteni. Az egyik csapat feladat a két célpont védelmezése az időlimit lejártáig, míg a másik csapat egy bombával felszerelkezve igyekszik megsemmisíteni az egyiket. Ennek a módnak a különlegessége még, hogy ha meghalunk, akkor nem éledünk újra egyből, hanem meg kell várni, míg az egyik fél megnyeri a meccset.
- Normal (Non-Hardcore) játékmód / -beállítás: a nem hardcore szervereken látszódnak a lőszer- és hasonló kijelzők, a gránátjelző ikon, illetve a radar is folyamatosan aktív, amin piros pöttyként jelennek meg az éppen fegyverrel tüzelő ellenfelek, illetve csapattársaink mindig láthatóak.
- Hardcore játékmód / -beállítás (HC): A hardcore módot lehet használni mindenféle játékmódnál, így a fentebb említett ffa, HQ és SD pályákon is. HC módban eltűnik mindenféle kijelző, radar, gránátjelző ikon, egyszóval a teljes HUD.
Legtöbbször HQ és ffa pályákon játszom, magyar, mindenki számára elérhető (pub-) szervereken. Vannak persze rendesen karbantartott, admin által felügyelt, úgymond dedikált (hivatalos) szerverek is, mindez a boltban vásárolt példánnyal rendelkezőknek. Gondolom ebből már kitalálhattátok, hogy a pubszervereket úgy kell elképzelni, mint a köztéri WC-ket. Tragikus állapotban vannak, bűzlenek és telibe vannak fosva, de ha az emberre rájön a kényszer, akkor nincs más választás.
Igénybe vettem a Szerverkereső nevű magyar oldal segítségét és onnan kerestem magamnak szervereket. Igyekszem kerülni a 40 fős korláttal rendelkező szervereket, illetve alapból a teli (vagy telihez közelítő) állapotú szervereket is kerülöm. Aki játszott már multiplayer játékot, az tudja, hogy milyen izgalmas deathmatch módban játszani 39 másik emberrel. Nagyjából 2 másodpercre kap kézhez irányítást és már meghalt. Ilyen ez.
Na de vannak kevésbé teli szerverek is. Innen nézzünk pár tipikus esetet, korunk 11-17 éves online huszáraitól:
WallHack (későbbiekben wh):
Minden játékmódra jellemző a használata. Ezt a kis programocskát játék előtt / közben kell elindítani a játékon kívülről és nem mást tesz, minthogy úgymond áttetszővé teszi a falakat. Pontosabban a többi játékost mutatja MINDIG, falakon át, akár a pálya másik feléről is. Így nem éri meglepetés a wh-ra vetemedőket: rá tudnak készülni a sarkoknál a támadásra, mesterlövészként kilométerekről leszedik az áldozatokat, a szemetebb fajtája még falon át is. A wh-s embereket leginkább a KillCam segítségével lehet lebuktatni. A KillCam annyit tesz, hogy halálod után megmutatja neked, hogy az ellenfél milyen módon ölt meg, az Ő szemszögéből! Így tehát, ha halálod után látod a visszajátszást, hogy az idiótája áll egy fal előtt, belelő a falba háromszor és mégis Te halsz meg, vagy ha éppen jössz ki a sarok mögül és azt látod a KillCam-en, hogy az ellenfél szépen végigköveti a mozgásodat a falon keresztül, akkor tudod, hogy wh-s hülyegyerekkel van dolgod. Ezen kívül még árulkodó jel az iszonyat statisztika (ölés / halálozás arány). Iszonyat alatt olyat értek, hogy pl. 70 ölés 3 halál. Ez nem profizmus, ez wh. Pluszban az ilyen emberek általában sablonos, semmitmondó neveket szoktak felvenni. Ilyen nevek pl. az 'asd', 'lol', ':)', 'XD', vagy csak egyszerűen egy pont.
Ellenük én azt a taktikát szoktam alkalmazni, hogy megpróbálom ellehetetleníteni őket. Ha van rá lehetőség átállok az ő csapatukba és lelövöm őket még a kör elején. Ha engedélyezve van a Friendly Fire (vagyis tudom sebezni a társaimat is), akkor nyert ügy, hogy ha nincsen Friendly Fire, akkor szívás. Akkor lehet más szerver után nézni.
Aki wh-zik én arra azt szoktam mondani, hogy itt éli ki magát, mert a nyolcadikosok mindig megverik a nagyszünetben, illetve, hogy single playerben sosem nyer, mert ugye ott nincs wh és úgy mindig meghal.. Szánalmas. És ami a legrosszabb, hogy jó meccseket tudnak tönkretenni ilyen emberek. Mert van aki felveszi a labdát és wh-ra wh-val válaszol és aki normálisan próbál játszani, csak az szopja meg.
Névlopás:
Ismét az unatkozó 11 évesek szórakozása. Mivel a játékban nem akadály, hogy két vagy akár több játékosnak karakterre pontosan ugyanaz legyen a neve, ügyefogyott szobanövények, főleg wh-sok, le szokták másolni mások nevét. Általában annak a nevét, aki az ellenfél táborában legjobban anyázza. Szokásuk még ilyenkor a lemásolt ember nevével idiótaságot írni, többek közt a nemi hovatartozását illetően. Nem tudom ebben mi a jó, és igazából mi értelme, lehet, hogy valakinek ez okoz lelki megnyugvást. Szegény szerencsétlen fogyatékosok. Nem különösebben zavar, ha az én nevemet / neveimet lelopják, de ahol lehet szívatom őket: próbálok ritkán használt és nem annyira ismert karaktereket használni a neveimben és remélem hátha nem tudják lemásolni.
"Menj HQ-ra!" / Óvónénizés:
Ez nevéből adódóan csak a HQ játékmódnál fordul elő. Többször előfordult, hogy míg 6 másik társam az aktuális pont elfoglalását eszközölte, addig én (mint boldog mesterlövészpuska tulajdonos) szépen csendben kerestem egy magaslati pontot, ahonnan TÖKÉLETES rálátást nyertem a védendő helyre. Sikerült is leszednem jónéhány ellenfelet, mire a következőt kaptam, hogy húzzak már a HQ-ra, védjem, ne SK-zzak (SK: SpawnKill / StartKill, azt jelenti, hogy az ellenfelet rögtön a kezdő-, éledési helyén egyből megölöm). Nem értem a logikát.
Az ilyen emberek logikáját ilyennek gondolom: Megjelenik az ideiglenes elfoglalandó pont. NYOMÁS ODA! FOGLALD EL! Oké, elfoglaltad. Most állj be az ablakokba, ajtók mellé és várd az ellenfelet, aki megpróbálja elfoglalni a helyet. Ez kicsit buta ötlet szerintem. Rendben, elismerem, kötelező néhány embernek védenie a főbejáratot, illetve néhány ember az ablakokban sem árt. Ezeknek a védő embereknek általában gépkarabélyuk van, ami közelre és középtávolra tökéletes, mivel gyorsak és úgy egyáltalán automata fegyverek. De könyörgöm ÉN, mint mesterlövész (mert úgy tartja kedvem, vagy abban vagyok jó) miért vagyok a társaim által rákényszerítve arra, hogy folyosókon rohangálva és 4-5 méteres távolságból harcoljak a záváras egylövetű, lassú puskámmal? Miért nem jó, hogy ÉN, mint kiegészítő tűzerő a távolból figyelem a helyszínt és ha még az összes védő társamat meg is ölnék és eljutnának a ponthoz, akkor én pár lövéssel biztos távolból el tudom intézni őket, MÉG MIELŐTT elfoglalnák a pontot? Miért nem jó ez?? Vagy csak én vagyok az, aki próbál taktikusan játszani?
Az óvónénizésre itt említenék meg egy olyan esetet, amin igencsak nagyot néztem. HQ meccs zajlott a [GI] csapat szerverén, a pálya az Overgrown volt. Erről a pályáról tudni kell, hogy hatalmas nagy, mesterlövész paradicsom és elég messze vannak egymástól az elfoglalandó pontok. Nos, azon a gyönyörű januári délutánon épp itt mulattam az időt önfeledt CoD4-ezéssel egy jóbarátom társaságában. Nem volt jó a statisztikám, de sebaj. A meccs vége felé egy halálozás után újrateremtem a pálya egy elég távoli szegletében. Újjáéldés után egy lépést sem mozdultam, belenéztem a puskám távcsövébe. Bumm, fejlövés. A saját csapattársamtól. És még neki állt feljebb, hogy "direkt csinálta". Miért? "Mert kempeltél". Hrrr.... Tehát összegezzük: respawn után 3 másodperccel, a SAJÁT CSAPATTÁRSAM lelő azért, mert én állítólag kempeltem. A saját csapattársam. Plusz itt kell szólnom a [GI] csapatról, akik az eddig látott legidegesítőbb, legszemetebb és legidiótább csapata, de tényleg. Együtt még nem láttam őket, de külön-külön, ajjaj. Írni nem tudnak normálisan, de óvónénizni annál inkább. Egészen konkrétan [GI]Bad-Boy (vagy ahogy én hívom, BabyBoy) fő-óvónéni. El se kezdődött a meccs, de már dirigál: "HQ-ra menj", "Az ott nem a HQ", "Miért nem HQ-n vagy?", "Én nem kickelek, csak bannolok". Nagyjából olyan sűrűséggel írja ezeket, mint amilyen gyorsan ti ezt elolvastátok. Piszok irritáló. Nem lehet valahogy kikapcsolni a chatboxot??
Air Strike / Helikopter:
A játék jutalmakat oszt a játékosoknak, ha halálozás nélkül zsinórban lelőnek x számú embert. 3-nál mindent mutató radart, 5-nél légicsapást (air strike), 7-nél pedig helikopteres támogatást kapnak. Ez nem a játékosok hibája, de itt kell megemlítenem mégis, mert úgy érzem, hogy legtöbben jogtalanul használják ezt. Kik? Hát a wh-sok. Olyan emberek, akik wh-znak és erőlködés nélkül lelőnek 15 ember zsinórban MIÉRT kapnak még pluszba légicsapást meg gyakorlatilag azonnali halált jelentő helikoptert?? Na igen, mert a program nem tudja megkülönböztetni, hogy most csalsz vagy tényleg ennyire profi vagy. És el is érkeztünk ezzel a következő problémához..
PunkBuster (PB):
Ez a program, ami automatikusan feltelepül a játékunk mellé elvileg és kurvára csak papíron a CoD4 meccsek tisztaságát garantálná. Tehát kiszűrné és bannolná (kitiltaná) a csalást, wh-t használó játékosokat. Igen, papíron. Ehelyett mit csinál ez a szarság 99%-ban? Vagy kidob TÉGED a játékból, mert rossz verziószámú PB-d van, vagy pedig be se enged a szerverre. Olyat, hogy a PB akár EGYSZER IS jól működött volna nem hallottam, tapasztalni meg főleg. Komolyan, mintha ott se lenne. Gratulálok a fejlesztőinek. Ennyi erővel én is megkaphatnám a fejlesztésért járó pénzt, ami kaptak.
NO GL/MD/LS/RPG/Jugger:
Ezek az úgymond íratlan szabályok, amik a normálisabb utcai wc szervereknél vannak, és rögtön csatlakozáskor, vagy már előtte, a szerver nevében szerepelnek. De mik ezek?
- GL: Grenade Launcher. A gépkarabélyokra szerelhető gránátvetőkről van szó, amiket szerintem jogosan tiltanak. Ha mindenki ilyet használna, érvényét vesztené a játék. Célzás nélkül, mindenki csak robbantgatna, és átmennék Unreal Tournamentbe, vagy Quake 3: Arenába.
- MD: Martyrdom. Egy olyan képesség, ami a halott játékos után egy élesített gránátot hagy, kvázi hatalmas eséllyel megölve a gyilkost. Meg nagyjából minden csapattársat is, aki mondjuk ugyanabban a szobában védte a pontot HQ-ban. Nem szeretem.
- LS: Last Stand. Egy olyan képesség, ami miatt a játékost kétszer kell lelőni gyakorlatilag. Miután lelőtték, a játékos kap még nagyjából fél percet arra, hogy a földön fetrengve pisztollyal lövöldözhessen, ezzel szintén nagy eséllyel megölve gyilkosát. Ennek nem sok értelmét látom, hiszen a fél perc letelte után (vagy akár hamarabb, a játékos parancsára önként) ígyis-úgyis meghal, a "te lelőttél, de én is téged" meg hülyeség szerintem. Legalábbis nem egyszerre: basszus, ha megtaláltalak és lelőttelek, akkor halj meg, ennyit megérdemlek a tűzpárbaj után.
- RPG: Rocket-Propelled Grenade, magyarán vállról indítható rakétavető. Hasonló okokból tiltott legtöbb helyen (bár korántsem mindegyiken), mint a gránátvető. Az eddigi legnormálisabb helyen úgy mondták, hogy csak a helikopterre használható. Ez így korrekt szerintem.
- Juggernaut (Jugger): Ezzel a képességgel a játékosnak dupla életereje lesz. Magyarán fejlövéssel lehet csak egy lövéssel megölni. Gyakran még úgy sem. A LS-nél említett okból szintén egyetértek a tiltással és nem szeretem, ha használják. Ha már egyszer megtaláltalak és kaptál egy lövést a mellkasodba, akkor halj meg, nem???
Ez mind szép és jó, hogy így kikötik, de a betartás sajnos már más tészta. Mókás dolog, amikor a chat ablakban 5 másodpercenként felvillan a NO GL/MD/LS/RPG szöveg, lenn pedig látni, hogy valaki 3 másikat robbantott fel rakétavetővel...
Nyelvezet, attitűd, viselkedés, hozzáállás:
Nos, azt hiszem ez a pont mindegyik multiplayeres pályafutásomról szóló cikkemben benne lesz, és sajnos az az igazság, hogy a nyelvezet és hozzáállás nem csak a multiplayer játékokban való megnyilvánulásokra korlátozódik.
Helyesírás:
Rendben, tudom, hogy csak én vagyok olyan idióta, hogy játék közben is nagybetűvel kezdett mondatokat írok, aminek a végére írásjelet teszek. Ezt nem is várom el mástól. De könyörgöm, legalább értsem, hogy a szerencsétlenje mit akar mondani.
"ne tkz" Micsoda? Ja, hogy ne TK-zz, két istenverte z-vel.
Általános dolog sajnos, hogy ezeknek az embereknek semmi sem jó. Ha ő lő le téged, akkor te vagy a noob, a low, a csicska, a noname (van yesname is.. igen.. fogom a fejemet.). Ha Te lövöd le őt, akkor is te vagy a noob, a low, a csicska, a noname és még ráadásul meg is vádolnak, hogy wh-s vagy. Rendszeres dolog a kurvaanyázás, a 'fack you' és hasonlók. Helyenként SD meccseken, amikor ugyebár csak körönként van újjáéledés, a halott csapattársaid a Te szemszögedből követhetik végig a játékot amíg Te is meg nem halsz, vagy nyersz. Ha itt elrontod, akkor te vagy a béna, a csicska az ikszdé, a low ésatöbbi.
Köszönés:
Őszintén szólva multiplayer játékokban, főleg pubszervereken én úgy gondolom, hogy felesleges és hülyeség köszönni, mikor becsatlakozol. Minek? Ha ismersz ott mindenkit, akkor rendben, de amúgy minek? Úgyis csak szétlövik a segged, nem beszélgetni jöttek ide, ahogy te sem. Ha bemész egy étterembe például, az ajtóban ott sem köszönsz mindenkinek hangosan, csak mert beléptél. Már más kérdés, hogy normális köszönést alig-alig látni. Mindenhol "csá", "cső" és a kedvencem: "cs". Ettől falra mászok. Csé. Szerintem ez egyfajta megalázás, semmibe vevés. Odalökik az orrod elé, mint a kutyának a maradékot. Ember, inkább írnál pluszba 3 karaktert és kijön egy "hello". Cs bazdmeg.. -.-"
És végül még egy dolog, ami szerintem zavaró: a "gg-zés". Miután egy meccsnek vége és látjuk a végeredményeket, illetve a tabellát, a chatbox megtelik "gg"-vel. Gondolkoztam ez mit jelenthet, és két megoldásra gyanakszom. Az egyik a grat-grat, tehát egy dupla gratuláció. Értem, de mi a drágalátos marinéninek gratulálsz az ellenfél wh-t használó gyökér társulatának? A másik megoldást leírva láttam, de nem hiszem el. Eszerint "gg" = "good game". Jó játék? Menj már. Marhára gg az, amikor közben anyázzák egymást, meg wh-val ellehetetlenítenek.
Végszóként annyit mondanék, hogy szomorú vagyok. Elszomorít a tény, a puszta gondolata annak, hogy azok a félénknek látszó vékony vagy éppen elhízott kis rövidhajú, szemüveges kölykök, akiknek a táskájában még ott lapul az anyuci által készített uzsi, hirtelen mennyire megváltoznak, amint egy felcsatlakoznak a játékra és egy "asd" nevű fiktív karakter virtuális álarca mögé bújnak. Azt hiszem, hogy ha az éppen játszó játékosok neve mellé egy arcképet is kellene rakni egyből más lenne az egész. A 11 évesek pattognának, mi meg röhögnénk rajtuk. Bár így is ezt tesszük.
Utolsó kommentek