Ismét eljött a január, ami azt jelenti, hogy illendő összefoglalnom az előző évet zenei szempontból szigorúan szubjektíven.
Jó szórakozást!
Kattints a 'tovább' gombra a cikkhez!
Sosem volt még ennyire nehéz dolgom Top 10-es listával mint az idén. Rengeteg nagy név adott ki új albumokat, köztük olyanok is, akik régóta csendben voltak. Na most csak ezekből lehetne egy Top 25-ös listát összehozni, de meg kellett húzzam a határt 10-nél és sajnos pár, egyébként kiváló album nem került bele emiatt.
A másik dolog, amit sajnos meg kell említsek, az Ian 'Lemmy' Kilmister halála, aki már nem érte meg 2016-ot. Gyerekkori vágyam volt, hogy egyszer eljussak egy Motörhead koncertre, de úgy néz ki, hogy erről le kell hogy tegyek. Lemmy emlékére minden Motörhead-es hallgassa meg az idei és egyben utolsó Motörhead albumot, a Bad Magic-et. Nyugodjék békében az öreg Lemmy!
Na de nem is húznám tovább az időt, jöjjenek a....
TOP 10 2015 ALBUMOK
(katt a gombokra)
10.
Caspian - Dust & Disquiet
Ha megkérdezi tőlem valaki, hogy milyen is a post-rock, akkor a Caspian az egyik együttes, akitől pár dalt megmutatok az illetőnek. Az együttes egyik tagja sajnos tavaly előtt elhunyt - és elég morbid ilyet mondani - de ez látszólag nem nagyon hátráltatta őket abban, hogy a csodálatos Waking Season album után új matériát készítsenek. A basszusgitáros halálának tudom be viszont az album baljós, sötétebb hangvételét, amit talán leginkább a Run Dry c. dal képvisel számomra. A Caspiantől szokatlan módon ez a dal egy akusztikus, éneklős dal, ami teszem hozzá, nagyon is jól áll nekik. Az Arcs Of Command és az Echo And Abyss dalok ezzel ellentétben az elejétől a végéig elég nehéz, zúzós darabok, mégis gyönyörű progresszió van bennük. Az album vége felé lévő Sad Heart Of Mine ironikusan talán a legpozitívabb hangulatú dal, az album lezárásaként pedig ott a több, mint 11 perces címadó dal, ami már kifejezetten reményteli atmoszférát nyújt. Számomra a Dust & Disquiet volt a legtöbbet hallgatott post-rock album idén és biztos vagyok benne, hogy a későbbiekben is fog szerepelni a Top 10-es listákban Caspian album.
- Ajánlott dalok:
'Arcs Of Command', 'Echo And Abyss', 'Run Dry', 'Sad Heart Of Mine'.
9.
PETOFI - Árnyunk Az Égbolt
A Téveszme mellett a PETOFI az a magyar együttes, amit mindenféle kétség nélkül az egyik legjobbnak tartok a post-hardcore műfajban. Az első, Hanyatlás c. EP rendszeresen pörgött nálam év elején és hazudnék ha azt mondanám, hogy nem segített át egy nehezebb időszakon. Amikor egyik nap arra értem haza, hogy kijött Az Idő Esetének klipje, folyamatos bazdmegolással és csorgó nyállal néztem végig rengetegszer. Az a spoken word-ös rész az zseniálisan jó lett. Az ilyen részek miatt imádom a La Dispute-ot és a Listenert és - bár ilyen magasságokba azért nem ér fel az a rész - hihetetlenül jól beleillett. Ugyanezt tudom elmondani a nyitó "A" című dalról, amit elsőre nehéz volt megemésztenem, de valójában nagyon jól ráhangolt az album többi részére. Az ezt követő Szellemképek és Vigasztestek egyszerűségük ellenére mocskosul jók, a záró Pusztulás II pedig a tömény fájdalom és harag, alig lélegzetvételnyi szünet nélkül. Az Árnyunk Az Égbolt, ha nem is lett jobb, mint az előző EP, de bőven megállja a helyét a magyar színtéren - ezt szerencsére Killával pár koncerten már tapasztalhattuk élőben is. Egyetlen problémám annyi ezzel az albummal, hogy rövid. Nagyon remélem, hogy idén már kiadnak a srácok egy teljesértékű albumot. Csak így tovább!
- Ajánlott dalok:
Az összes.
8.
Eskimo Callboy - Crystals
A németek rengeteg beteg együttest termeltek ki az évek során. Elég csak a RAMMS+EINre gondolni, vagy a We Butter The Bread With Butter-t is említhetném. Az Eskimo Callboyról sosem tudtam eldönteni, hogy ez most csak simán nagyon jó, vagy annyira gagyi és nem komolyan vehető hogy azért jó. Az idei, Crystals albumukkal bebizonyították számomra, hogy ez csak simán kurva jó. Post-hardcore-os elemek keverednek manapság divatos electros-popos elemekkel, de nem úgy mint mondjuk egy Fail Emotions vagy Enter Shikari esetében, hisz itt nem annyira komolyak sem a dalok sem a témák, de egyszerűen baromira fülbemászó mindegyik. Külön szeretem, ha egy együttes a saját anyanyelvén is megnyilvánul, ami mondjuk nem angol. Ez a nemrég említett német együttesekre jellemző és végre az Eskimo Callboy is beállt ebbe a sorba a Best Day c. dallal pl. ahol a Sido nevű német rapper is vendégszerepel. Nem mondom, hogy a német egy kifejezetten rapre teremtett nyelv, de itt jól áll. Összességében aki szereti az electronikus post-hardcore együtteseket és nem riad vissza a friss, bulizós daloktól az tegyen egy próbát az Eskimo Callboy idei albumával.
- Ajánlott dalok:
'My Own Summer', 'Kill Your Idols', 'Best Day (feat. Sido)', '2 Fat 2 Furious'.
7.
mewithoutYou - Pale Horses
Aaron Weiss. Nem is kell többet mondjak szerintem. Dalszövegek, amiket többszöri hallgatás után sem értesz meg, gondolkodnod kell rajtuk és minimum 3 különböző történetet belelátsz minden dalba. Emellé gyönyörű zenei aláfestés, olykor kirobbanó energia és kész is a recept, ami mindig elvarázsol. Többet tényleg nem nagyon tudok mondani a Pale Horsesról, én jelenleg ott tartok, hogy többszöri végighallgatás után 2 dalnak a mondanivalóját tudni vélem, de ez mindem hallgatásnál változik. Aki még nem ismeri a mewithoutYou-t annak nem feltétlen ezt az albumot ajánlom elsőként, sokkal inkább a Ten Stories-t vagy a Brother,Sister-t, aki pedig ismeri, azt nem kell nagyon győzködjem azt hiszem.
- Ajánlott dalok:
'Pale Horses', 'Watermelon Ascot', 'D-Minor', 'Red Cow', 'Blue Hen', 'Birnam Woods'.
6.
Enter Shikari - The Mindsweep
Rögtön év elején már ezt az albumot pörgettem elég sokszor. Enter Shikari szart még nem adott ki a keze közül és ez a Mindsweep-pel sem változott. Rohadtul értenek ahhoz hogy felpörgessék az embert vagy a tömegeket ha már itt tartunk, hiszen a nyitó track már olyan, amit elképzelsz egy többezres tömeg előtti motiválóbeszédnek. Szokásukhoz híven kemény társadalomkritika mindegyik dal, megkapják ezúttal is a gazdagok, az orvosok, de még a vendéglátósok is a Slipshod c. dalban, aminek zseniális a klipje, illetve a folytatása a There's A Price On Your Head klipje. Az összes dalban nagyon jó az elektronikus és post-hardcore részek összhangja, ráadásul egyre nagyobb szabadságot adnak maguknak a srácok. Ezzel együtt egy kicsit lightosabbak lettek adott dalok, de sokkal változatosabb az album összképe. Év vége felé megjelent a The Mindsweep: Hospitalised remix album, amit szintén érdemes meghallgatni, annak, aki fogékonyabb az elektronikus zenére.
- Ajánlott dalok:
'The Appeal & The Mindsweep I', 'The One True Color', 'Anaesthetist', 'Never Let Go Of The Microscope', 'Slipshod'.
5.
The Saddest Landscape - Darkness Forgives
A The Saddest Landscape sajnos még mindig nem tudott kitörni abból az underground screamo színtérből, amiben kezdetektől fogva tartozik. Hogy ebből kiemelkedik az vitán felül áll, de olyan szintű népszerűségre és ismerettségre nem tett szert, mint pl. egy La Dispute vagy Touche Amore. Ezért baromira kár, mert aki az első dal után megérti a The Saddest Landscape lényegét, az meg fogja szeretni őket. Az idei albummal talán ezt az előbb említett dolgot szerették volna kompenzálni, ugyanis a Darkness Forgives képében megszületett az első populáris(abb) hangvételű és eddigi legkreatívabb Saddest Landscape album. Félreértés ne essen, attól még továbbra is dobhártyaszaggató az egész és olyan, mint egy víztartály, amiben a túlnyomás kipattintja a szegecseket, mert ömlik az egészből az energia. De mindemellé sikerült minden eddiginél több és jobb melodikus elemekkel gazdagítaniuk a dalokat. Andy Maddox üvöltős, elhalós vokálja még mindig baszottul jól illik a dalszövegekhez, a dob pedig világbajnok - bár ez az eddigi albumokon is így volt. Őszintén remélem, hogy azzal, hogy ezzel a rizikóval, amit bevállaltak sikerült kicsit szélesebb körben is ismertté és elismertté válniuk, mert kibaszottul megérdemlik. Ha mégsem, én akkor is örülök annak, hogy kicsit tágították zenei határaikat.. ez minden együttesnek csak jót hozhat a későbbiekben.
- Ajánlott dalok:
'Til Our Ears Bleed', 'Trimmed And Burning', 'You Never Asked', 'All Grace Intact', 'Archival'.
4.
Bring Me The Horizon - That's The Spirit
Igen, igen.. szokás szerint egyből jöttek a gyűlölködő, köpködős kommentek az első klip után, hogy a Bring Me The Horizon még nyálasabb lett, Linkin Park kopizás, stb.. de könyörgöm, a Bring Me The Horizon az az együttes, aminek nincs két ugyanolyan albuma. Kétségtelen tény, hogy minden album egyre lightosabb lett és néhány dal slágergyanúsnak készült.. nos, a That's The Spirit összes dala slágeres. Még annyira sem zúzós mint az előző albumuk, de őszintén, kit érdekel, mikor minden dal annyira fülbemászó és egyszerűen csak jó hallgatni. Olli Sykes, egy minden eddiginél magasabb hangszínt is megüt, ami az adott dalokba nagyon jól illik. Az album friss, üdítő és összességében kurva jó lett. Lehet sírni, hogy selloutok és egyre jobban elpoposodnak, de ettől még jó lett az album és ez tény.
- Ajánlott dalok:
'Throne', 'True Friends', 'Follow You', 'Avalanche', 'Run', 'Drown'.
3.
Defeater - Abandoned
Imádom a konceptalbumokat. Tudjátok mi az, nem igaz? Az amikor egy zenei album az elejétől a végéig egyetlen történetet mesél el, dalról dalra. Nos a Defeaternek koncept DISZKOGRÁFIÁJA VAN. Nem elég, hogy minden albumuk egy-egy történetet mesél el, ezek folytatódnak a következő albumon. A Travels albumtól kezdve egy második világháború után játszódó sztori fut, a dalok szereplőinek életét, érzéseit, küzdelmeiket élhetjük át. Az Abandoned pl. egy második világháborúban is szolgáló papot és családjának életét vonultatja fel, és olyan problémákat érint mint alkoholizmus, drogaddikció, vérfertőzés, a hit elvesztése stb.. teszi mindezt olyan zenei háttérrel, ami csak ritkán hagy levegőhöz jutni, végig sodródsz az árral és tökéletesen átadja azt a fájdalmas küzdelmet és beletörődést, amit a szereplők éreznek. Az Abandoned zseniális mű lett, mint mindegyik Defeater album. Kötelező meghallgatni.
- Ajánlott dalok:
'Contrition', 'Divination', 'Pillar Of Salt', 'Vice & Regret'.
2.
Parkway Drive - Ire
Azt hiszem a Parkway Drive-ot sem kell bemutatni senkinek. Az ausztrál srácok inkább a hardcore vonalat erősítik albumaikkal, hiszen tiszta, énekvokál továbbra sincs a dalaikban, viszont egy olyan tökéletes zeneiséget alkottak az idei albumukkal, hogy le a kalappal. A dalok egytől egyig motiváló, pörgetős, zúzós, agyszétkúrós darabok, amelyek között ott ül a Writings On The Wall, amelyben ismét feltűnik a hegedű és zongora, a záró Deathless Song pedig akusztikus betétekkel hódít, úgyhogy az énekvokál hiánya ellenére sincs monotonitás. Egy ideig tanakodtam, hogy vajon ez az eddigi legjobb Parkway Drive album, de a Crushed c. dalnál ez végképp eldőlt.
- Ajánlott dalok:
'Dying To Believe', 'Vice Grip', 'Crushed', 'Writings On The Wall', 'Bottom Feeder', 'The Sound Of Violence', 'A Deathless Song'.
1.
August Burns Red - Found In Far Away Places
Míg a Parkway Drive a hardcore részre ment rá, az August Burns Red a melodikusabb részét képviseli a műfajnak. Teszi ezt továbbra is tökéletesen, hibátlanul és változatosan. Az idei albumuk szinte minden dalába került egy plusz hangszer.. hegedűs keringős rész, igazi western hangulat bendzsóval, elektronikus részek, ahol pedig nem volt ilyen, ott kapkodtam a fejemet, hogy hova is vitte le a dalok lendülete. A Blackwood és a Vanguard eleje egy autósztrádán közlekedő sportkocsi sebességével halad, a Ghostsban az A Day To Remember énekese featel, a bónusz dal, a Marathon pedig egy vérbeli August Burns Red dal, a korábbi albumok hangulatát idézi fel. Emellé kaptunk ismét egy MIDIs változatot és a Majoring In The Minors full akusztikus változatát. Az albumot hallgatva 2011-ben éreztem magamat, amikor a Levelerrel minden más akkori albumot maga mögé utasított nálam az August Burns Red, idén megismételte ezt. Hibátlan album, kötelező meghallgatni. Számomra az August Burns Red - Found In Far Away Places 2015 legjobb zenei albuma lett..
- Ajánlott dalok:
Mind. Mind az összes.
Utolsó kommentek