Szerintem nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy a BulletStorm, FPS körökben, az idei év egyik legjobban várt játéka. Ezt leginkább a pofás trailerek és az egész komolytalan, laza stílusú promóciónak köszönheti a játék. Azonban ilyenkor én mindig szkeptikus vagyok: tudjuk, hogy jó bornak nem kell cégér és csak azt reklámozzák, ami nagyon nem fogy, tehát ilyen esetekben mindig gyanakszom, hogy a végleges termék vagy egy nagyon-nagyon király valami lesz, vagy egy iszonyatos melléfogás. Vajon a BulletStorm melyik kategóriába tartozik?
Az, hogy a játékot a lengyel People Can Fly csapat készítette már bizakodásra ad okot, hiszen az ő művük volt a zseniális Painkiller még 2004-ben. Ámbár a BulletStorm-Painkiller összehasonlításnak nem sok értelme van, hiszen egyrészt 7 év van a két játék között és maga a környezet is JÓCSKÁN megváltozott.
A sztorivonal szintjén is hátunk mögött hagytuk a démonokat és a Pokol mind a hét bugyrát, hiszen a BulletStorm a jövőben játszódik. Főhősünk a Grayson Hunt névre hallgat és szinte kiköpött hasonmása a Brütal Legend főhősének. Gray a Dead Echo nevű elit zsoldoscsapat tagja, akiket egy Sarrano nevű generális küld különböző bevetésekre. Az utolsó akció során azonban kiderül, hogy átverés az egész, és veszélyes célpontok helyett a csapat eddig több tucat ártatlan civilt, újságírókat és hasonló rendszer számára kellemetlen egyéneket tett el láb alól. A csapat tehát Sarrano ellen fordul és mindenáron el akarja tenni láb alól. A történet nem egy nagy etvasz és a fordulatok is teljesen kiszámíthatóak. Gondolom nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a kezdeti 4 fős csapatunk később 2 főre redukálódik, és egy női szereplő is belép a képbe (bár hál'Istennek a romantikus szálat itt kihagyták, pirospont érte).
A promó videókban rengetegszer kihangsúlyozták, hogy a játék mennyire obszcén, trágár és tele lesz tökös szövegekkel. Nos, való igaz, hogy a játék második felében gyakorlatilag percenként 3-4 új káromkodás-kombinációt lehet eltanulni, de egy idő után nagyon erőltetettnek és mesterkéltnek tűnt az egész. Nem hiszem el, hogy egy generális minden mondatában háromszor káromkodna, főleg nem egy nő. Érdekes, hogy mindezek ellenére van egy hangulata a BulletStormnak. A folytonos kekeckedés Trishka és Gray között, félig cyborg társunk folyamatos "hangulatváltozásai" fenntartják az érdeklődést a sztori iránt.
Mindezek mellé a játékmenet valami fenomenális, főleg legelőször. Nem sokat kell agyalni vagy kulcsokat keresgélni a játékban, egyszerűen csak menni előre és szétlőni/robbantani/trancsírozni akit csak lehet és ami a lényeg: STÍLUSOSAN! Aki játszott korábban a NecroVision-nel, vagy mondjuk a Total Overdose-zal annak nem lesz ismeretlen a dolog. Fegyverünkkel, rúgással vagy az ostorunkkal (egy kézre húzható kütyü, ami kommunikációs célokon kívül kilő egy energianyalábot, amivel megragadhatunk dolgokat és magunk felé ránthatjuk azokat) különböző összetett módokon ölhetjük meg ellenfeleinket, és minél bonyolultabb, vagy látványosabb a mutatvány, annál több pontot kapunk. Ezeket a pontokat aztán bizonyos állomásoknál elkölthetjük lőszerre vagy pedig a fegyverünket fejleszthetjük belőlük. Valóban mókás ez a rendszer és látványos gyilkolásokat lehet bemutatni.
Például egy alap kombó így néz ki: megrúgjuk az ellenfelet, aki ennek hatására időlassítás effekttel úszik a levegőben, majd mikor távolabbra ért az ostorral magunkhoz rántjuk, elrúgjuk egy másik irányba és fejbelőjük. Ehhez hasonló kombókon kívül vannak kisebb kombinációk is, például fejlövés, toroklövés, seggbelövés (!), környezeti elemmel való ölés (legtöbbször a robbanó szemeteskukákkal vagy éppen egy óriási kaktusz segítségével). Egyik kedvencem a Mercy névre hallgató kombó: tökönlőtt ellenfél fejének lerúgása. Iszonyatosan néz ki, próbáljátok csak ki! :)
Ezeket a kisebb kombókat is listázza a program, kvázi achievement rendszernek tekinthető a kombólista. Érdekes, ügyes de egyben kicsit bugyuta dolog, hogy ezt a kombózós-pontért vásárlós rendszer a sztoriba bele van építve, nevezetesen ezt a harci rendszert tesztelték katonákon: aki jól teljesített kapott lőszer-utánpótlást, aki nem az lőszer nélkül maradt, ergo meghalt.
Essen még pár szó a lőfegyverekről is: alap géppuskánk teljesen jól használható, távolra is pontos, bár a játék későbbi szakaszaiban én ritkán használtam. Ezen kívül van még mindenféle gránátvetőnk, revolverünk, négycsövű shotgun-unk, fúrófej-kilövőnk, illetve mesterlövész puskánk irányítható lőszerrel (!!!!). Lehet, hogy én voltam vaksi, de a trailerekben látott tapadógránát-vetővel nem találkoztam a játék során. Minden fegyvernek van egyébként egy másodlagos "charged" lövése is, amit idővel és szintén pontok segítségével tudunk kifejleszteni. Alap puskánk pl. egy nagyobb lövést ereszt el, a revolver jelzőfényt lő ki, a shotgun mindent felégető napalmot szór.. ezek mind látványosak és hatékonyak. Utánpótlás pedig bőven van, a 'töltőállomások' megfelelően sűrűn vannak elhelyezve. Még említésre méltó a minigun, ami alapból MG42-szerűen állványon áll, de amint mi vesszük kezelésbe, Gray leszedi az állványról és kézben hordja. Ez végtelen lőszernél igen kegyes dolog, de vigyázni kell, mert a fegyver akkumulátora idővel lemerül (ha nem lövünk akkor is), így nem vihetjük magunkkal sok időre.
A játékot játszva rengetegszer fogott el az az érzés, mintha Borderlands-eznék. Talán a fejszével felém rohanó őrültek miatt, talán a fegyverek közti hasonlóság vagy a lepusztult környezet miatt, nem tudom, de tény, hogy hangulatos helyszíneken járhatunk. Legtöbbet az Elysium nevű városban leszünk, ahol két klán, a Skulls-ok és Creeper-ek közti bandaháborúba csöppenünk. Nincs sok fajta ellenfél, van sima, kicsi-gyors, nagy-böszme és ennyi. Ezen kívül vannak az úgynevezett Burnout-ok, akik nagyobb darab mutánsok evidens gyenge ponttal a testükön, illetve kis alienek, akik a Dead Space törölköző-szörnyeire hajaznak, csak ezek speciel felrobbannak.
Ami viszont elképesztő és emlékezetessé teszi számomra a játékot, azok az iszonyat epikus részek. Nem akarok lelőni részleteket, csak címszavakban: antigravitációs csizma, távirányítós két emeletnyi magas dínó-robot, Godzilla távoli rokona, girokopter, hatalmas bányász-korong elől menekülés vonaton, stb... A többit fedezzétek fel Ti :) Viszont készüljetek, hogy quick-time eventek és járműves-lövöldözős részek elég sűrűn lesznek a játékban.
A játék alatt az Unreal 3 motor robog, de sajnos én ezt nem tudom még csak közepes szinten sem élvezni, a gépem konfigja már nem mai csirke. Ennek ellenére belassulás csak ritkán volt, és a játék még így is szépnek tűnik. Más viszont nem volt ilyen szerencsés. $a$ barátom például arról számolt be, hogy a grafika tele van bugokkal, élvezhetetlen a játék, ami fórumok tanulsága szerint nem a gépe hibája, hanem így jött ki a játék: a 16:9-es képarányt annyira nem szereti. Itt üt vissza kicsit a hatalmas promóciós kampány, mert eléggé ciki, hogy egy ennyire hypeolt és istenített játékot gyakorlatilag szarvashibával adnak ki. Reméljük az első patch már megoldja ezt a helyzetet. Egyébként én nem találkoztam sok buggal. Egyszer nálam is előjött egy grafikai hiba, de ez pár másodpercig tartott csak, másszor pedig beragadtam az átvezető filmbe. Az átvezető után nem tudtam megmozdulni és nem tűnt el a alsó-felső fekete sáv.
A végére jöjjön pár negatívum. Amíg legalább egyszer végig nem játszottuk a játékot, nem lehet fejezetet választani. De miért? Választhatok: vagy kezdem a legutolsó mentéstől, vagy teljesen az elejéről. De ha én mondjuk újra akarom játszani az előző fejezetet, miért nem tehetem meg? Mi értelme volt ennek?
Egy ordas nagy "hiba" még: a játékból kivették a kooperatív módot. CliffyB szerint azért, mert a játékban a pontgyűjtésen van a lényeg, nem pedig azon, hogy minél könnyebben, minél gyorsabban vigyük végig a pályát, ergo szerinte két játékos túl könnyen végigvinné a szinteket. De ezt miért nem lehetne azzal ellensúlyozni, hogy több ellenfelet rak a pályákra? A sztorivezetés és a pályák annyira a kooperatívra vannak kihegyezve: talán egyszer sem harcolunk egyedül, mindig van mellettünk társ. Miért kellett kivenni a coop módot?? Argh..
A játék tőlem 4 pontot kap az 5-ből. Nagyon élvezhető játék, pörgős, látványos játékmenettel, megkapó hangulattal és megfelelően hosszú játékidővel, amit az Echoes játékmód (nagyjából a Portal Advanced pályáihoz hasonlítható játékmód) viszonylag tovább növel. Ezen kívül várhatóak a játékhoz letölthető tartalmak, DLC-k is. Ha még a kooperatív módot is benne hagyják a játékban, akkor azt mondanám, hogy ez a játék klasszikussá fog válni és évek múltán is emlékezni fogunk rá, de így sajnos "csak" egy kiváló FPS-nek tartom.
----------------------------
Játék Info:
Fejlesztő: People Can Fly / Epic Games
Kiadó: Electronic Arts
Év: 2011
----------------------------
Hivatalos honlap: http://www.bulletstorm.com
Utolsó kommentek