A Mesterkurzus általános dolgokat taglaló sorozatának a végéhez érkezünk ezzel a résszel. Ezúttal a bemutató alapjául szolgáló 'játékalanyról', annak jellemzőiről és kiválasztásának szempontjairól lesz szó.
Illetve a korábbi Mesterkurzus részek egyfajta ismétléseként egy kis összefoglalás: hogyan is építsük fel a videót? Mire figyeljünk oda, mit kerüljünk, stb.. (az Intenger Kalózai Blog egyik szerkesztőjének, CsakNorrisznak kiegészítéseivel).
A cikkhez kattintsatok a 'tovább' gombra!
Az általános dolgok végére hagytam ezt a témát, habár talán ez a legfontosabb eleme az egész játékbemutatásnak. Egy jól kiválasztott, érdekes játék bűnrossz bemutatás ellenére is kipróbálásra ösztönöz, és sajnos hiába a látványos és profi megvalósítás, ha magát a játékot mindenki ismeri és a videó semmi újat nem hordoz magában.
Milyen is egy ideális, bemutatásra való játék?
Címszavakban összefoglalva:
Érdekes, kipróbálásra ösztönző és jól bemutatható.
- A jó és a rossz:
Alapvetően ugyebár kétféle játékot tudsz bemutatni: jót vagy rosszat. A bemutatód tárgya lehet egy régi, számodra kedves játék, amit annyira szeretsz és annyira jónak tartasz, hogy úgy érzed mások nem is tudják, hogy miről maradtak le eddig: ez egy tökéletes alanynak minősül szerintem. A másik véglet pedig, amikor úgy érzed, hogy az általad ismert játék kegyetlen rossz, de a hibáiból ki tudsz hozni rengeteg poénos dolgot, vagy szimplán csak annyira botrányosan borzalmas a játék, hogy magát égeti le. Ilyen esetben egy kis kreativitással rendkívül szórakoztató videók születhetnek.
- Mindenekelőtt az kell, hogy ismerd a játékot!
Nem kell feltétlenül a programkódok legmélyéig, betéve tudnod mindent, hogy pl. a kilőtt töltény hard módban 23,74%-kal kevesebb sebez, de egy minimum egyszeri végigjátszás (amennyiben ezt a játék engedi) azért elvárható. Ha találtál valahol, valamilyen érdekes, vicces, kiakasztó vagy csak egyszerűen említésre méltó dolgot, jegyezd meg vagy írd le valahová miközben játszol. Így később könnyebb lesz összeszedni, hogy miket is tartalmazzon a videó.
- Kutatómunka!
Ha érdemesnek látod a játék történetét, akkor nyugodtan ásd bele magad, végezz kutatómunkát; és itt nem csak a játékbeli történetre gondolok! Ha egy kevésbé ismert cég készítette a játékot, nézz szét a fejlesztők honlapján, esetleg tekints bele másik játékukba néhány gameplay videó erejéig, olvass bele kommentekbe, hogy más emberek mit szólnak a játékhoz, stb.. Így sok hasznos információ birtokába juthatsz, esetleg érdekes hibák, easter egg-ek leírásaira is bukkanhatsz és nem utolsó sorban kapsz egy megfelelő összképet a játékról és fejlesztőiről.
- Nem kell feltétlenül nagyban gondolkodni!
Akár egy addiktív flashjátékot vagy kisebb volumenű játékot (mint pl. a JFK: Reloaded) is választhatsz alanyként, a lényeg, hogy hozd ki a lehető legtöbbet belőle. Az is elég, ha bemész a legközelebbi Media Markt-ba vagy Tescoba, a budget kategóriás polcokon vagy a párszáz forintos címeket ömlesztve tároló "játék-turkálóban" szétnézel játékcímek után és azt bemutatod, hogy árkategóriájához képest mennyire jó / rossz.
- Lehetőleg kerüld a hypeolt, népszerű, mindenki által ismert játékok bemutatását!
Hogy miért? Mert nagy valószínűséggel nem fogsz vele nagy sikereket elérni. Egy népszerű, mindenki által ismert játékot az ismertebb játékmagazinok előbb vagy utóbb ki fogják vesézni vagy ami még nyilvánvalóbb: mindenki játszott már vele, amikor Te bemutatod nekik, így nem lesz meglepetés. Persze, ha úgy érzed, hogy olyan módon vagy olyan stílusban lennél képes bemutatni az ilyen játékokat, amilyet más nem csinált, akkor hajrá! Erre a legjobb példa szerintem TomVader, aki ugyan csak nagy címeket (Assassin's Creed, God Of War 3) mutatott be, de azt egyedi, verses formában, amiért kis híján Junior Oscar-díjat kapott!
Tehát röviden, mégegyszer: ha úgy érzed, hogy valami teljesen új módon tudod bemutatni a játékot, akkor ne add fel, de egyébként inkább válassz másik játékot, ellenkező esetben a Tiéd lesz a 395325. Modern Warfare bemutató, ami pár emberen kívül senkit nem fog érdekelni.
- Gyakorlati kipróbálás
Ha esetleg olyan régi játékot választasz, ami könnyen (és félig-meddig legálisan) elérhető mások számára is, oszd meg velük, hogy kipróbálhassák!
Ez természetesen csak az én véleményem, de ahogy az én tapasztalaim mutatják ez a módszer mint Reactornak, mind pedig nekem jól beváltak, rengeteg visszatérő nézőt lehet szerezni ilyen módon. A lényeg mint a videózásban úgy általában: törekedjetek az egyediségre, azokra a dolgokra, amiket úgy éreztek, hogy csak TI vagytok képesek nyújtani egy videó során!
Fontos dolgok a videót illetően
Ebben a részben összefoglaló jelleggel leírom azokat a dolgokat, amelyek egy sikeres, jól összerakott videó ismérvei, illetve, hogy mire ügyeljetek a videó készítése során.
- Időtartam:
Egy ideális videó időtartama 10 és 17 perc között van. Az emberi figyelmet átlagosan maximum 10-15 percig köti le egy dolog. A 17 perc már egy nagyon kritikus időtartam, én általában akkor szoktam túllépni a 15 percet, ha például az értékelés van hátra már csak.
Őszintén gondoljatok bele, hogy KI nézne végig egy 2 órás bemutatót (volt rá példa Rossz PC Juniorokon, a rekord eddig 6 óra) de tény, hogy a 10 perc alatti videók nem éppen az alaposságról vagy részletességről tanúskodnak de a 4-5 perces 'bemutatók' végképp nem elfogadhatóak szerintem. A YouTube által meghatározott 15 perces korlát szerintem tökéletes mindenkinek.
- Képminőség:
Az alap legalább egy 480p-s felbontás legyen, erre a legegyszerűbb Movie Maker is képes. Azonban az igazán elfogadott és értékelhető minőség az a HD (1280*720) és Full HD (1920*1080) felbontásokat jelenti.
- Áttűnések:
A legalapabb Movie Maker is tartalmaz ún. áttűnéseket, amelyekkel két különböző vágóképet, játékjelenetet választhattok el egymástól feltűnően. Érdemes ilyeneket használni, amikor két, egymást követő játékjelenet témája nagyban eltér egymástól. A legnépszerűbb áttűnések az átmosódások (fade, crossfade, blur).
- Hangok, zenék:
A narrációval kapcsolatban a mikrofonról és hangszerkesztésről szóló Mesterkurzus részben már ejtettem pár szót, de itt is meg kell említenem pár dolgot.
A hangerőre figyeljetek nagyon oda, különösképp arra, hogy az egész videó egy hangszinten legyen, elkerülendő azt, hogy az egyik pillanatban alig hallható a hangod majd a következő másodpercben beszakad a dobhártya a hangos zenétől. Az atmoszféra is fontos, hogy hallható legyen végig, tehát sose vegyétek le teljesen a játék hangját a bemutató alatt. Persze az a lényeg, hogy a narráció amit mondotok az hallható és érthető legyen, ne nyomja el a játék hangja, de egy minimális zaj legyen azért alatta. Ha kell, akkor a zenét vegyétek halkabbra a játékon belül, vagy kapcsoljátok ki teljesen.
- Narráció, kommentár:
Ügyeljetek arra, hogy érthetően, megfelelő hangerővel, jól artikuláltan, nem motyogva beszéljetek. Próbáljátok megtalálni és megtartani a megfelelő távolságot a mikrofontól. A választékos szóhasználat, bő szókincs elengedhetetlen a változatos, figyelemfelkeltő videóhoz, továbbá próbáljatok meg "élettel teli" módon beszélni, mintha éppen egyik ismerősötöknek mesélnétek a játékról, így elkerülhetitek a monoton, unalmas hanglejtést. A káromkodás teljesen rendben van, amíg nem túl alpári és nincs túlzásba véve: az Angry Video Game Nerd-nek ez jól áll, de másnak sajnos nem.
A hatásszünetek, üresjáratok elkerülése végett és hogy ne bonyolódjatok bele egy-egy mondatba érdemes vázlatot készíteni arról, hogy mit is fogtok mondani. Nem muszáj leírni ezeket, elég ha csak fejben összerakjátok az egész videó kommentárját és úgy mondjátok fel a videóra. Ha elrontjátok, bakiztok ne legyetek lusták újra felvenni az egészet, hiszen az improvizálást nehéz jól, szórakoztatóan csinálni és ha nem megy jól, akkor az inkább kínos, mint vicces. Ha a kommentár előre megírása és papírról való olvasása mellett döntesz az még határeset, és akkor és CSAKIS KIZÁRÓLAG AKKOR jó, ha sikerül úgy olvasnod, hogy nem tűnik fel másoknak.
A belefújásokat (különösen a P és B betűknél) kerüljétek, illetve a felvételi környezetre is ügyeljetek, pl. nyitott ablaknál vagy a háttérben szóló televízió közelében nem érdemes narrációt felvenni.
A fiatalabb korosztálynak, akinek vékonyabb hangja van még és fél, hogy emiatt kitűnik majd a sorból annak egy jótanács: ne érdekeljen. Ereszd ki a hangod, beszélj értelmesen értelmes dolgokról. Ez nem a Megasztár, ahol a hang számít, hanem az, hogy mit mondasz és hogyan!
- Élőszereplős / 'külsős' jelenetek:
Ezek sokszor kritikus pontjai a videóknak. Nagyon feldobhatja a bemutatót, de nagyon le is tudják rontani az összképet. Csak olyan élőszereplős jelenetet csináljatok, aminek van értelme és felvállalható számotokra!
A dolgok technikai részéről annyit, hogy (ha nem direkt szar minőségű videót akartok) akkor SOHA NE vegyetek fel webkamerával ilyen jeleneteket. Digitális fényképezőgép az alap, de ha van esetleg videókamerád, az a lehető legjobb. Ha van rá igény, akkor ezt illetően írhatok egy Mesterkurzus cikket, hogy mire figyeljetek oda (végeredményben ezt tanulom egy ideje, úgyhogy valamennyire értek hozzá.) A maszkokkal kapcsolatban pedig annyi, hogy ami egyvalakinek jól állt, az nem biztos, hogy másnak is: freddyD direkt már így kezdte az egészet, viszont másoknak szerintem annyira nem áll jól (még nekem sem anno, ezért is hagytam a francba a maszkot), de ahogy gondoljátok, viszont ha maszkot viseltek, akkor számíthattok 1-2 ebbe belekötő kommentre is.
Az ideális szerkezet
- Logikai sorrend:
Kétféle úton haladhattok a logikai sorrendet illetően.
Egyrészt készíthettek végigjátszásszerű bemutatót, mint amilyen például a The Lost Vikings bemutatóm volt, vagy mint Reactor bármelyik videója. Az ilyen fajta videók kicsit 'hatékonyabban', könnyebben elkészíthetőek, hiszen a vágással nem sokat kell bíbelődni.
A második módszer pedig, hogy a cikk elején említett módszerrel feljegyzitek a végigjátszás során a játék érdekesebb, említésre való részeit, eseményeit, majd azt később vázlatszerűen sorrendbe rakjátok és az alapján készítitek el a videót. Itt érdemes figyelni a kohézióra, tehát a grafikát taglaló részbe kerüljön az összes grafikával foglalkozó rész (bugok, grafika méltatása, stb..), egy külön részbe a játék kritikus hibái, stb.. Nem kell külön kiírni, hogy most a következő rész a grafika vagy az irányítás lesz: ügyes narrációval egyikből a másikba át lehet jutni szépen.
Akármelyik utat is választjátok, vannak bizonyos videós alapelemek, amelyeket egy videónak tartalmaznia KELL vagy legalábbis ajánlott.
Intro, bevezetés, tárgyalás, elköszönés, outro.
- Intro / Outro:
Nem kötelező dolog, de érdemes a videót egy zenés intróval kezdeni. Itt is ki lehet élni a kreativitást, jó zenéket lehet megismertetni emberekkel és mondjuk a bemutatott játék témájához illő zenével rá lehet hangolni a nézőket a videó többi részére. De igazából nem is kell túlcsicsázni, ha nem akarod. Egy egyszerű szöveges intro (mint amilyen pl. a Rossz PC Játékok Sorozat első évadának introja volt) tökéletesen megfelelő, a fő az, hogy ne egyből, durrbele a bemutatásnál találja magát az ember, mikor elindítja a videót. Az intro időtartamát tekintve igazából csak felső határt határoznék meg: 1 percnél hosszabb ne nagyon legyen, mert az túl sok időt vesz el az általában amúgy is kevés 15 percből, és valószínűleg 30 másodpercnél tovább senki nem nézi meg, inkább csak átugorják.
Outro-t is rakhattok a videóba, ami lehet egy sima link a blogotokhoz, vagy akár a játék bemutatását lezáró értékelő.
- Értékelő:
Apropó, értékelő! Abszolút nem kötelező és Reactoron kívül másnál nem is nagyon láttam ilyet. Én személy szerint azért használom az értékelőt, mert úgy gondolom, hogy megfelelően zár le egy játékbemutatót egy jó értékelő, ahol ismét és összesítve elmondhatja az ember a véleményét a játékról, és akár egy 1-10-es vagy 1-5-ös skálán értékelve a játék különböző aspektusait az olyan játékokról is ítéletet hozhat, amelyek nem teljesen egyértelműen jók vagy éppen rosszak.
- Bevezetés:
Mindenképpen érdemes és udvarias dolog köszöntéssel kezdeni a videókat. Ezt követően jól hangzik egy felvezető szöveg a játékhoz, némi háttérinformációval a játékot, a fejlesztését vagy akár a fejlesztőjét / kiadóját illetően. Ha a játék introját mindenképpen be akarod mutatni itt, akkor is beszélj alatta: amíg pörög a videó addig meséld el a történetét a saját szavaiddal, stb.. a lényeg, hogy ne csak csendben menjen az intro, mert azt bárki megnézheti YouTube-on is..
- Tárgyalás:
A tárgyalás része az a videónak, ami elviszi az egészet a hátán, ezért nézik az emberek a videót. A tartalmi dolgokról kicsit feljebb a 'Logikai sorrend' rész alatt olvashatsz, de a lényeg, hogy lehetőleg összefüggően, üresjáratok, nagyobb hatásszünetek nélkül mondd a mondanivalódat. Emelj ki érdekes részeket, hasonlítsd össze a többi kategóriabeli vagy hasonló játékkal, stb..
- Befejezés:
Ha egy 1 videóból álló bemutatót készítettél, akkor ide jöhet az összegzés, a játékról alkotott összkép nézők elé tárása, vagy esetleg az értékelő. Ha többrészes bemutatót tervezel, akkor érdemes a videók végét "függőben hagyni", mindig olyan témával, jelenettel zárni, ami kíváncsivá teszi az embert és emiatt várni fogja a következő részt, hogy megtudja mi a válasz vagy mi a folytatása a játéknak. Egy elköszönés itt is szerintem alapvető dolog (ha többrészes a videó, akkor elég csak az utolsó videó végén szerintem), de például itt lehet reklámozni a blogodat is.
Nos, igyekeztem ebbe a pár részbe összesűríteni minden lényegesebb általános információt, amit érdemes tudni, mielőtt belekezdesz a videózásba. Remélem, hogy segít ez valamennyit az ezt olvasóknak és megfogadjátok a tanácsaimat. Mindenkinek jó videókat, örömteli videókészítést és sok sikert kívánok!
A lényeg: ADD ÖNMAGAD!
Utolsó kommentek