Egy komolyabb játék kerül ma a virtuális boncasztalra, amire szerintem közületek csak kevesen emlékeznek. A 2003-ban kiadott XIII (Thirteen) nevű játékról van szó, ami elég érdekes tészta.. de miért is? A válasz a cikkben található...
A XIII egy (tudomásom szerint) belga eredetű képregény, aminek a játékadaptációja 2003-ban került ki a PC-re, az UbiSoft gondozásában.
És mondhatjuk, hogy maga a játék is egy képregény! A grafikai megvalósítás állati jól sikerült, a cel-shaded grafika egyik úttörője volt ez a program. Az egész világ, emberek, fegyverek, helyszínek mind-mind úgy néznek ki, mintha egy képregény oldalairól másztak volna le. Külön baromi jó effekt, amikor pl. távcsöves puska fejlövésnél a képernyő felső részén 3 részletben láthatjuk a becsapódást, vagy amikor lopakodás során kis képekkel segít nekünk a program (képek lent). Még nagyobb poén a robbanások, lövések megvalósítása: robbanásoknál a 2D-s villanás mellett a diszkrét 48-as betűmérettel írt BAOOMM vagy KaBOOM felirat, lövéseknél a BAM, vagy a kiürült fegyverünk csövéből kiszálló CLICK feliratok kegyetlen poénosak. Szóval, valami hihetetlen hangulatos a grafika annak ellenére, hogy nem reális. Itt nem is ez volt a cél.
A történet elég bonyolult és még nekem sem túl tiszta, de megpróbálom leírni, amennyit értek belőle. Adott egy húsz tagból álló összeesküvést szervező csoport, akiket nevük helyett római számok jeleznek. (Ez hasonlít a Kutyaszorítóban c. film ötletére, bár ott színek voltak a számok helyett, gyk. Mr. Pink.) Mi vagyunk a baljós XIII, tizenhármas számú egyén (akinek a hangját az X-Aktás David Duchovny adja, bár iszonyat ritkán szólal meg), és úgy néz ki, hogy megöltük az USA elnökét. A még nagyobb baj az, hogy a tengerparton talál ránk egy szőke Baywatch-cica és semmire nem emlékszünk az egészből, még a saját nevünket se tudjuk. És azt sem, hogy cirka 10 perccel felélesztésünk után miért támad ránk tucatnyi rosszfiú és akar az örök vadászmezőkre küldeni bennünket. Ezekre a kérdésekre a történet során folyamatosan kapunk válaszokat, de bőven van a sztoriban csavar és fordulat, úgyhogy nem is lőném le a dolgokat előre..
Kivéve az ellenfeleket, bár őket utólag is. A játék egy FPS, de nem egy közönséges Rambo-FPS, ha hasonlítanom kéne, akkor azt mondanám, hogy olyan, mint a No One Lives Forever. Lopakodós-akciózós-bázisra beosonós-kémes-filmszerű.
Az akciódúsabb részek igazi James Bond hangulatot árasztanak, hatalmas tűzpárbajok, helikopterre ugrások, menekülés, küzdelem 2-3 helikopter ellen, robbantások, miegymás. Igazán vérpezsdítő jelenetek ezek, amiket egy dolog árnyékolt be számomra: a célzási rendszer. 2003, a Call Of Duty már rég megvalósította a "jobbgombos", iron sight célzást, de a XIII úgy döntött marad oldschool FPS-nek és nincs ilyen. Mindez megfejelve viszonylag vacak fegyverekkel. Elhiszem, hogy egy automata pisztolynak vagy egy M16-osnak van szóródása de ekkora?? Hogy 5 lövésből 3 mellémegy kb 10 méterről, úgy hogy a célkereszt telibekapja az ellenfelet? És egy pisztolyból minimum két fejlövés kell? Na ne már. Tehát, ha tehetitek használjátok a távcsöves fegyvereket, vagy a .44-es kaliberű magnumot, a helikopterek meg úgyis csak a rakétavetőtől szarnak be :)
A lopakodós részek talán a legizgalmasabb részei a játéknak, aminek kb. 65%-át teszik ki. Rengetegszer találjuk magunkat megfelelő fegyverek nélkül, vagy éppen a feladatlistában szerepel az "észrevétlenül" szó, amikor egy riasztás Game Overhez vezet. Abszolút lopakodáshoz való fegyverek: a távcsővel is felszerelt számszeríjak (az egyik egy-, míg a másik háromlövetű), dobókés és nagy ritkán hangompítós pisztoly lesznek a segítségünkre. Ha azonban elfogyott a lőszer, vagy éppen nincs lehetőségünk fegyvert magunkkal vinni, semmi gond! Hamutartók, sörösüvegek, üvegszilánkok és felmosórudak segítségével kiüthetjük még a sisakot viselő őröket is. Jó megoldás ez a McGyver dolog, de kissé túlzásba estek vele, amikor a titkos USA bázis szék- és felmosórúdkészletét felhasználva ütünk le minden elénk kerülő GI-t..
Ezen kívül használhatunk különféle kém-kütyüket is: horgot, amivel magasba kapaszkodhatunk fel, vagy épp ereszkedhetünk le, zártörő eszközt, lézeres mikrofon, stb..
A játék lopakodós részeit megkönnyítendő, egy igen érdekes rendszert találtak ki a franciák: a játék során különböző emlék-visszatekintések törnek ránk, és ilyenkor mindig kapunk egy újabb képességet (Kvázi visszaemlékezünk rá. Mondjuk ne kérdezzétek, hogy nem lehet arra emlékezni, hogy korábban is két fegyverrel harcoltunk, nem csak eggyel, vagy hogy éppen 15 másodperccel tovább bírjuk víz alatt...). Ezek közül a legfontosabb a játék elején megkapott 'hatodik érzék' képesség, ami annyit tesz, hogy ha csendben lapulunk, akkor látjuk (akár a falon át is) a közelben lévő ellenfelek lépteit. Ezt a képregény-hatás berkeiben aranyos TAP-TAP feliratokkal jelzi nekünk a program, ez alapján láthatjuk, hol jár az adott delikvens.
És persze mi is lenne a lopakodós pályákkal, ha a végén nem buknánk le? Ilyenkor jön képbe az a lehetőség, hogy túszt ejtsünk. Nehéz ugyan elkapni őket (bár egyszer egy hölgy felajánlja hogy.. mármint azt hogy ejtsük NEM teherbe, hanem túszul), de ha sikerül, akkor már csak arra kell figyelnünk, hogy ne fordítsunk hátat ellenfeleinknek mert akkor szétlőnek minket. Ha minden kötél szakad, akkor egy leütött, vagy lelőtt katona testét is felkaphatjuk, hogy a felénk száguldó töltények jelentős részét ő kapja be és ne mi.
A végére még egy pofont kell adjak a játéknak, amikor a mentési rendszer jut eszembe. Konzolos, checkpointos mentési rendszer van, pályánként max. 2-3 elég messzire egymástól. Ha meghalsz az utolsó ponttól kezded újra, eddig világos. De van Quick save, azaz gyorsmentésünk is! HAHA, hát persze, lopakodós játéknál szerintem ez alapkövetelmény. Oké, quick save, meghalunk, de miért nem onnan folytatjuk? Hol a quick load? Ja, hogy nincs. Hát kérem alássan, az a helyzet, hogy a gyorsmentés nem ér két lepkefingot sem. Mire jó akkor? Ha elérsz egy checkpointhoz, és mondjuk kilépsz a játékból, visszalépsz de nem a checkpointtól folytathatod, hanem a pálya elejéről. Hacsak a checkpointnál nem nyomsz gyorsmentést. Világos, ugye? Idióta és sunyi rendszer.
A játék mindezen negatívumok ellenére megkapja tőlem a 4 pontot az 5-ből, hiszen két legnagyobb hibáját (a mentési rendszert és a legtöbbször nyomorék célzási rendszert) többszörösen felülmúlja a grafika, történet és a lopakodós, No One Lives Forever feeling (ami nálam a világ legjobb játéka). A játék kellően hosszú, változatos, bár nyilvánvalóan nem tökéletes. Aki meg tudja szerezni, tegyen vele egy próbát, különösen azok, akik szeretik a James Bond filmeket vagy az összeesküvés elméleteket, vagy akár a képregényeket.
------------------------------
Játék Info:
Fejlesztő: UbiSoft Paris
Kiadó: UbiSoft
Év: 2003
-----------------------------
Hivatalos honlap:
http://en.wikipedia.org/wiki/XIII_(video_game)
Utolsó kommentek