Lévén zombi- és George A. Romero-rajongó vagyok, elég konkrét elképzeléseim és igen magas elvárásaim voltak a 2007 óta tűkön ülve várt Dead Island-del kapcsolatban. Miért is? Mert PC-re eleddig nem született még IGAZI, vérbeli zombis túlélőhorror játék. Left 4 Dead? Dead Rising? Resident Evil? Ne vicceljünk, mindenki tudja, hogy azért ezeknél sokkal többet ki lehet hozni a témából. A Dead Island úgy néz ki rá tud verni ezekre pár kört saját kategóriájukon belül... ugye?
A 2007-ben megjelent első képek egyből felkeltették az érdeklődésemet és - bár tudtam, hogy 2-3 évnek kell eltelnie, hogy ebből legyen is valami - türelmetlenül vártam, hogy adjanak ki újabb képeket, vagy esetleg egy gameplay videót. Már akkor rengeteget reméltem ettől a játéktól. A nemrégiben megjelent teaser csak olaj volt a tűzre. A sokak által erkölcsileg megkérdőjelezett videó, amelyben egy nyaraló családra támadnak rá a zombik egyszerűen lélegzetelállítóan jó volt. Na ez az, végre, így kell ezt csinálni! - kb. ez volt a reakcióm rá. Nemsokára rátaláltam egy gameplay videóra és körülbelül itt volt az a pont, amikor bevillant, hogy esetleg ezt a játékot el is szúrhatják. A teaser hatása alatt ez a lehetőség ki is ment a fejemből és talán éppen emiatt szinte hidegzuhanyként ért a szembesülés a szomorú valósággal...
A játékot fejlesztő Techland cég számomra szimpatikus volt mindig is: ők készítették a régi Chrome játékokat, illetve egyik nagy kedvencemet a Call Of Juarez sorozatot is (és egyébként a Rossz PC Játékos Pet Racer-t is..). Grafikai motorok fejlesztésében mindig jók voltak bár beárnyékolja ezt az a tény, hogy a City Interactive 2. generációs játékaiban a Chrome feljavított motorját használták. Na de elkalandoztam, vissza a játékhoz..
A játék egy FPS-RPG keverék, szabadon bejárható területtel, (akárcsak a S.T.A.L.K.E.R.-ben vagy Boiling Point-ban) gyönyörű trópusi környezetben. Ez igazából nem is rossz ötlet, sült már ki jó is ilyen környezetben (ld. Lucio Fulci "Zombi - Flesh Eaters" c. film). A történetünk úgy kezdődik, hogy (nem vicc) segg részegen támolygunk egy diszkóban, ahol éppen egy borzalmas rap-előadó 'zenél' és miután az alkohol hatására kifinomult modorunkkal próbálunk bevágódni pár csajnál, a biztonsági őr barátságos társaságában szépen kifelé indulunk, mikor beüt a krach: a semmiből előjön pár zombi, harapdálják a diszkósokat és mindenki pánikol, de mi valahogy mégis felkerülünk a szobánkba és ledőlünk az ágyra, ahonnan a karakterválasztás után felkelünk és kezdődik maga a játék. De itt álljunk meg egy picit.
Karakterválasztás. Egy zombis játéknál mi a lehető legjobb szereplőválasztás? Egy postás? Kollégiumi diák? Pizzafutár? Kérem szépen, nem. Lengyel barátaink 4 szereplőt kínálnak fel elénk és életemben először itt voltam úgy vele, hogy inkább az 'Exit' gombot választanám. Hogy hogy a francba sikerült ilyen unszimpatikus figurákat kitalálni az nagy kérdés, de hogy alátámásszam szavaimat: választhatunk, hogy részeges, autóbalesetet szenvedett és emiatt ma már csak ex-rögbisztár, bennszülött származása miatt folytonos diszkriminációnak kitett és megrögzött gazdag-gyűlölő detektívnő, a kezdőhelyszínül szolgáló hotel ázsiai dolgozóhölgye, aki a Hong Kong-i rendőrség beépített embere vagy pedig az introban szereplő rapper szeretnénk lenni. Ezt komolyan gondolták?? Ez már ott hibádzik, hogy ha a rapper fazont választjuk, akkor az introban a saját koncertünkön voltunk egyszerre a színpadon és a közönség soraiban is?? Arról már csak mellesleg szólnék, hogy egy túlélőhorror játékban szerintem a kiszolgáltatottságot és ezzel együtt a félelemfaktort is növeli, ha egy teljesen hétköznapi figurával vagyunk (mint a Land of the Dead-ben egy egyszerű amerikai farmerral voltunk), nem pedig fegyverekhez profi szinten értő szereplővel. Még talán a detektívnő tűnik a legjobb választásnak, de könyörgöm miért nem lehetett úgy megoldani ezt, mint ahogy a teaser videóban láttuk, hogy egy totál átlagos család történetét követjük végig??
A karakterek mindegyike - mivel szerepjáték elemekkel is fel van vértezve - más-más dologban jeleskedik, dobó-, vágó-, tompa- és lőfegyverek. Igazából nem értem, hogy a dobófegyverek hogy kerülnek ide; szerintem senki nem menne zombiknak késeket dobálva..
Nem kertelek: a szerepjáték rendszer felesleges. A zombik irtása közben felvillanó '+25 XP' felirat baromira, BAROMIRA illúzióromboló. Egy erre kihegyezett játékban (mint pl. BulletStorm) ez jól néz ki, motiválja az embert, de itt egy TÚLÉLŐHORRORBAN, ahol a hangulat a legeslegfőbb tényező, egyszerűen siralmasan hat. Ügyes megoldás, hogy egyszerre csak két fegyver lehet nálunk. Pontosabban 'kezünk ügyében'. Ettől függetlenül a játék inventory rendszerének köszönhetően lehet nálunk 4 evező, 5 konyhakés és 2 franciakulcs egyszerre.. no comment. A másik baromság, hogy bizonyos fegyverek szinthez vannak kötve. Ezt egy Borderlands-ben pl. még csak-csak megértem, hiszen lőfegyverekről van szó, de könyörgöm, azért csak nem kell akkora szaktudás ahhoz, hogy a játék kezdetén ne tudjak használni egy búvárkést vagy franciakulcsot, ami csak level 2-től használható.. Ismét csak az illúziórombolás.. Van egy fejlődési rendszer is, de elhiszitek, hogy ezek után az már nem hat meg?
A Dead Rising 2-höz hasonlóan itt is találunk munkaasztalokat, ahol a talált tárgyakból mindenféle cuccokat lehet összerakni. Na jó, egyszerűbbeket mint pl. a szögekkel kivert baseballütő, Dead Rising-szintű extremitások itt nincsenek. Ami fura, hogy ha megvannak a cuccok, akkor pénzért rakhatjuk össze őket, illetve a fegyvereink javítása is pénzbe kerül. De nem úgy, hogy van egy fickó, aki ezzel foglalkozik, nem. De akkor hogyan? Dobálom a pénzt a levegőbe és feljavul tőle a törött evezőm? Hozzáteszem, zombi-invázió esetében a pénznek vajmi kevés jelentősége van, úgyhogy az utunkba kerülő 2641 táska feltépése pénzszerzés céljából is feleslegesen van a játékban.
Mindezekért egyébként nagy kár, mert a grafika és a harc egész jól meg lett csinálva. A trópusi környezet gyönyörűen néz ki, a karakterek kidolgozása is igen jónak mondható, a fegyvereink a használattól egyre véresebbek, megviseltek lesznek (pl. a vascső egyre inkább elhajlik, stb..). A zombik kidolgozása is elsőosztályú, az animációik is kiválóra sikeredtek és végre itt ZOMBIK vannak, nem pedig fel-alá rohangáló idióta fertőzöttek (ld. Left 4 Dead 2). A kapott küldetések sem rosszak egyébként. Bár nem sokáig bírtam idegekkel a játék hülyeségeit, amit láttam a küldetésekből, azok tetszettek, habár ha kooperatív módban, többen indulunk útnak, az sokkal-sokkal hangulatosabb lehet..
A játék harcrendszere szerencsére nincs túlbonyolítva. Az egyetlen dolog, amire rá kell érezni az a fegyvereink 'hossza' (természetesen közelharci fegyvereknél csak), hogy mikor kell az ütésbe belekezdeni. Ezen kívül legtöbb fegyverünket nekidobhatjuk az ellenfélnek, aminek én sok értelmét nem láttam..
Végszóként a játék tőlem 2 pontot kap az 5-ből. Hiába a viszonylag szép grafika és maga az ötlet is jó, sajnos egy nagyon-nagyon kihagyott gikszer ez a produktum, amiért szinte vérzik a szívem, hogy ilyen lett. Hiszen gondoljunk csak bele: van IGAZÁN jó , IGAZI zombis játék a PC-s piacon? Sajnos nincs. A Left 4 Dead nem rossz, de tudja mindenki, hogy nem az igazi, a Dead Rising 2-t egyszerűen nem lehet komolyan venni, a Resident Evil pedig már rég eltért a kezdeti zombis vonalától. Egyetlen jobb eresztés történt ilyen irányban 2005-ben, a Holtak Földje c. Romero-filmből készült PC-játék, de rengeteg hibája van annak is. Hé, fejlesztők! Hagyjátok már egy kicsit az Assassin's Creedet meg a Call of Duty-kat és készítsetek egy JÓ zombis játékot, mert már igazán jár nekünk!!
------------------------------
Játék Info:
Fejlesztő: Techland
Kiadó: Deep Silver
Év: 2011
------------------------------
Hivatalos honlap: http://deadisland.deepsilver.com
Utolsó kommentek