A The House Of The Dead kapcsán megint felvetődött ez a Left 4 Dead marhaság, és korábban is rengetegszer elmondtam 1-2 sorban a véleményemet erről a sorozatról, de itt és most bővebben kifejtem nektek miért is húzom a számat, amikor a Left 4 Dead szóba kerül...
Kezdődött minden a LaLee's Games 2. évadkezdő videójánál: egy rakás kommentet kaptam, amiben a Left 4 Dead / Killing Floor kipróbálására buzdítottak, mivelhogy "A Left 4 Dead jobb, élvezetesebb zombis (ez ma kulcsszó lesz) játék. A Left 4 Dead-et természetesen már a DeadHunt előtt jóval kipróbáltam és pár óra játék után ki is alakult róla a véleményem. A minap pedig a The House Of The Dead egyik videójához érkezett komment, ami szintén hasonlóról szólt, bár itt már a Left 4 Dead második részét ajánlották, hiába na, haladni kell a korral. A gondom pedig... őszintén... komolyan.. HOGY A MARINÉNIBE LEHET ÖSSZEHASONLITANI A LEFT 4 DEAD-ET A THE HOUSE OF THE DEAD-DEL??
Huhh, na akkor higgadtan.
Vegyük az alaptézist miszerint: "A Left 4 Dead egy élvezetes zombis túlélőhorror játék."
Antitézisem: a Left 4 Dead NEM (és még egyszer) NEM zombis játék.
Analízis-szintézisem:
(Még mielőtt valaki plágiummal vádolna, közlöm, hogy ezt ÉN írtam, nem szedtem le valami weboldalról, nem szokásom az ilyen.)
[Forrásaim:
Élőholtak Éjszakája (Night Of The Living Dead) remake, 1990
Holtak Hajnala (Dawn Of The Dead), 1977
Holtak Napja (Day Of The Dead), 1985
Holtak Földje (Land Of The Dead), 2005
Land Of The Dead, PC játék, 2005]
A zombik (más néven élőholtak) lélek nélküli, 'életre kelt, animált holttestek, HULLÁK. Hullák, amik esnek szét, rothadnak, folyik ki belőlük a belsőség, stb.. A testeket a halál beállta után a zombivírus kelti ismét 'életre' ami valójában persze nem élet (mivel nincs szükségük az emberi léthez feltétlen szükséges dolgokra: napfény, víz, élelem, levegő, stb..), csupán egy "animálódott" állapot. A pontos metódust természetesen homály fedi, hiszen nem volt még olyan zombis film vagy történet, amely részletekbe menően mesélte volna el a vírus működését. Amennyi még biztos, hogy zombiként továbbra is az agy irányítja a testet, illetve, hogy csupán az állati ösztönök vezérlik őket: habár a látásuk és hallásuk tompul, cserébe a szaglásuk kifinomul. Egyes feltételezések szerint akár 1 mérföldes távolságból képesek megérezni táplálékukat: az élő, meleg emberi húst. Állatokat, növényeket nem bántanak, csak és kizárólag élő embereket, azoknak is főleg az agyukat, de nagyjából az utolsó cafatokat is le szokták rágni a csontokról. Amint meglátják a prédát, elkezdenek felé vándorolni. Nem futnak, mivel nem képesek érzékelni a különbséget, hogy ha futnak, gyorsabban elkaphatnák az áldozatukat, mint sétálva. Ez azért van, mert nem gondolkodnak (legalábbis nem az első fázisokban), hanem 100%-ban ösztöneikre hagyatkoznak. A zombik célja, hogy az áldozatot minél hamarabb széttépjék, elfogyasszák, stb.. Aki esetleg túlélne egy ilyen támadást, nagy eséllyel megfertőződhet (cseppfertőzés útján terjed a vírus, tehát harapás során, vagy olyan nyílt seb által, amibe nyál vagy vér cseppent, bejuthat a vírus az emberi szervezetbe. A sebesülés mértékétől függően pár perc és pár nap után az illető meghal, létfunkciói leállnak, majd a halál után pár perccel ismét 'feléled'. Az ismert módszer ellenük a mozgásképtelenné tevés, illetve az agy elpusztítása vagy legalábbis a testtől való elválasztása. Egyéb testrészek rongálása - mivel semmit, tehát fájdalmat sem éreznek - gyakorlatilag hasztalan, legjobb esetben is csak lelassítja őket.
Nos, miután vázlatosan leírtam, hogy mi is a ZOMBI és miket is csinál, nézzük meg a Left 4 Dead úgynevezett zombijait.
Amik igazából nem zombik, hanem (a 28 héttel később c. film alapján) fertőzöttek. Ez is hasonló vírus, mint a zombivírus, de itt nem hal meg az, aki elkapja, csupán megőrül, egy haláláig tartó önkívületi állapotba kerül, de a teste még életben marad. Ezért is képes futni és ezért lehet testlövésekkel megölni őket. Látszik, hogy a találatok során összerándulnak, ami azt jelzi, hogy testük még életben van, érzik a fájdalmat, az égést, ha felgyújtjuk őket. Ezen kívül ezek a fertőzöttek nem akarják megenni egymást, vagy akár az élő embereket sem, csupán megtámadják őket, meg akarják ölni őket, azon egyszerű okból, hogy megőrültek. Ennyi, semmi más céljuk nincs. Nem eszik meg őket, ez a 28 Héttel Később c. filmben is volt, hogy a fertőzést követő 3. hónapban a fertőzöttek éhenhaltak, mivel minden létező nem fertőzött embert megöltek.
Nos, most higgadtan sikerült leírnom a különbségeket, remélem mostmár érthető, hogy miről magyarázok, amikor azt mondom, hogy a Left 4 Dead NEM zombis játék. Nevezzük csak simán túlélőhorror játéknak, oké?
És most jöjjön a szubjektív rész, hogy miért nem nagy barátom ez a játék. Mert tele van baromsággal!
Az egyik az, hogy baromira nem izgalmas, még 3 másik emberrel sem. Mi az izgalom abban, hogy gyakorlatilag céloznod sem kell az ellenfelekre, mert tökmindegy, hogy hol találod el őket, megfekszenek.. milyen dolog már ez? A zombis játékok lényege ez, hogy csak a fej- vagy láblövés a lényeg. De itt neeeem, itt rohansz előre, lősz mindenre amin van egy kis vérfolt és ennyi. Oké, hogy van Hunter, Smoker, Boomer, Tank, Witch meg mindenféle gagyi lény, de ezeknek is oly mindegy hol találod el őket.
Másik problémám ezek az úgynevezett hullámokban támadó ellenfelek. Aki játszott vele tudja miről beszélek és valószínűleg uhjde izgalmasnak találja. Nos, aki még nem játszott vele, annak leírom milyen is ez. Egy csatornarendszerben mész a csapatoddal, 3-4 termet kipucoltok. Elindultok ebből kifelé, és hatalmas robaj hallatszik, és vagy 50 fertőzött rohan felétek a hátatok mögül, onnan AHOL PERCEKKEL EZELŐTT MINDENKIT KINYIRTATOK! Ezt hogyan már? Ennek kicsit tolerálhatóbb változata, amikor pl. a kórházban hívjátok a liftet és a gomb megnyomása után (a filmszerűség kedvéért) elözönlenek titeket az ellenfelek. Ezt ennél a konkrét, kórházas résznél úgy képzeljétek el, hogy a lifttel szemben és az ettől jobbra lévő szűk folyósókon plusz felettetek a szellőzőkből özönlenek a fertőzöttek, nagyjából olyan 100 darab. És nincs más dolgod mint hogy beguggolj a lift elé, és nyomd a bal egérgombot. Ennyi. Úgyis eltalálsz mindenkit, és mivel nem lényeg, hogy HOL találod el, nem kell mozgatnod sem az egeret. Hát ez aztán tényleg vérpezsdítő akció, mi? Hát nem.
Hab a tortán, amikor egy ilyen csoport elkezdi püfölni az egyik csapattársunkat: a szerencsétlen körül 10 fertőzött áll és egyre csak ütlegelik, az meg áll egy helyben. Röhejes.
Egy zombis játéknak alapból sokkal lassabb játékmenetűnek kell lennie, mivel ZOMBIKNAK kéne bennük lenni. Most hiába jön mindenki azzal, hogy "azok unalmasak, csak csoszognak." Na ja, de olyanok mint Jason a Péntek 13-ből: mindig CSAK sétál és mégis mindenkit utolér. Főleg ilyen szűk, kórházas, épületes pályákon félelmetes, hogy csak csoszognak és csak jönnek és jönnek, amig jó célzással fejbe nem lövöd őket. Itt a célzás mindegysége miatt, fertőzöttek helyett mondjuk lehetnének postások vagy politikusok ugyanúgy meghalnának 2 lövéstől, csakúgy mint ezek a nyomi fertőzöttek.
A másik igen érdekes dolog a sorozattal kapcsolatban: a Left 4 Dead második részében kapnak a játékosok közelharci fegyvereket. UUUUUUUUUUUUUUUHH A MINDENIT! Mekkora poén neeeem? Milyen kreatívak a fejlesztők, és milyen újítás fúú anyám. Az mellékes, hogy egy ilyen 'zombisnak' csúfolt játékba alapból normálisabb fegyverek kellettek volna és ALAP, hogy raktam volna bele legalább egy nyavalyás baseballütőt, vagy botot vagy akármit. És miért?
Hát gondoljatok bele. Mindkét rész szereplői, nem katonák vagy szuperhősök, hanem hétköznapi emberek. Mint hétköznapi ember, amint kitör ez a katasztrófa szerintem nem az az első dolguk (még az USÁban sem mindenhol), hogy előveszik a szekrényből az M16-ost, meg a sörétes puskát, hanem mondjuk valami baseballütőt, kalapácsot, kapát-kaszát, konyhakést, fejszét, meg hasonlókat. És ahhoz, hogy ezt a szinte magától értetődő dolgot használhassuk a játékban, a második résznek meg kellett jelennie. És ott is miket kapunk? 1-2 normális láncfűrész meg fejsze mellé kapunk.. nos.. elektromos gitárt, meg serpenyőt. Nevetséges. Baszki, de nevetséges.
Akárcsak a benne lévő fegyverek. Az egy dolog, hogy nevetségesen kevés van belőlük (shotgun, autoshotgun, Uzi, M16, M21, gránát, molotov koktél kb.) de a megvalósítás is hagy kívánnivalót maga után: az M16 és az uzi mondjuk igényesen néz ki, de a shotgun például olyan, mint a Team Fortress 2-ben: mintha egy miniatűr, műanyag shotgun lenne az emberünk kezében. A TF2-ben poénos az ilyen, de ez egy komoly(abb) túlélőhorror akarna lenni, nem egy képregény. Az újratöltési animációról pedig nem is mondok semmit. Hihetetlen, hogy egy budget kategóriás játék (nevezetesen a Soldier Of Fortune Payback) bealáz minden eddig megjelent FPS-t a shotgun újratöltés animációjával. Aki nem hiszi, járjon utána.
Oké, kicsit túl szigorú voltam. Mármint a 2. résszel kapcsolatban. Tény és való, hogy itt azért már sokkal több és változatosabb fegyverek vannak, jobb animációval és a közelharci fegyverek - habár nevetséges 1-2 - jól használhatóak, plusz a többi új kacat is dob a játékélményen. Tehát a 2. résztől elnézést kérek, de azért neki is vannak hibái, és ő sem vérbeli zombis játék.
Végszóként:
Nem borzalmas játék a Left 4 Dead, de egyszerűen felháborító, hogy zombis túlélőhorrorként merik eladni. A hasonló kommentekről meg annyit, hogy iszonyatosan sajnálom a mai fiatalokat. Egyszerűen kimaradt nekik a PC játékok hőskora, virágkora. Amikor az IGAZI jó játékok születtek: 2003-2008as időszak. Ennél jobb korszak nem volt és nem is lesz soha többet a PC-s játékpiacon. Nekünk volt Half-Life 2, Doom 3, GTA Vice City, Need For Speed Underground 2, Call Of Duty 2.. nekik meg? Assassin's Creed, Crysis, Modern Warfare 2, Colin McRae DiRT meg GTA IV meg hasonlók. Túl jókat kapnak és emiatt sokuk nem értékeli a régi idők játékait, mert a Vice City szarabb mint a GTA IV, a Modern Warfare meg jobb a Call Of Duty 2-nél, Battlefield 1942 meg szar a fűben a Bad Company 2-höz képest. És akkor még az igazi retro játékokról, amik még nekünk is réginek számítottak, nem is szóltam semmit. Talán egy következő részben.
Mindenesetre, örülök, hogy pont a legjobbkor születtem.
Utolsó kommentek