HTML

LaLee's Blog

Különféle netes tevékenységeim publikálására jött létre ez a blog... PC játékok, zenék, vízipipa és sok más egyéb...


E-mail: rockerlalee@vipmail.hu

Skype: lalee_blog



Info

A 9. évadtól a videók csak a YouTube-on elérhetőek, a blogra nem kerülnek fel.
A blogon ezentúl csak a zenei megjelenésekkel kapcsolatos infók frissülnek.

LiNKEK

Utolsó kommentek

Mesterkurzus: 3. rész - Hozzávalók II. (Videószerkesztő programok)

-=RockerLaLee=- 2010.07.28. 14:24

Ez a rész a videószerkesztő programokról szól. Áttekintem a legnépszerűbb videószerkesztőket, véleményt mondok róluk, illetve 1-2 tanács ezekhez.

Videószerkesztő programok:
Ezekkel lehet a játékból, Fraps-szel felvett jeleneteket egymás után rakni, feliratokat, effekteket, áttűnéseket közéjük rakni, esetleg a narrációt felvenni, gyakorlatilag itt 'születik' a videó.

A leggyakrabban használt videószerkesztő programok:

- Windows Movie Maker  (pl. Rossz PC Játékok Sorozat, 1. évad)
- Pinnacle VideoSpin
- Ulead VideoStudio 11  (pl. LaLee's Games Sorozat 1-2. évad)
- CyberLink PowerDirector  (pl. Rossz PC Játékok Sorozat, 4. évad; Best PC Games, LaLee's Games Sorozat, 3. évadtól)
- SONY Vegas  (pl. Wolfi)
- Adobe Premiere (pl. TomVadeR)

 

Ezek közül mindegyiket próbáltam már, úgyhogy véleményt tudok nyilvánítani mindegyikről, de ismét megjegyzem, hogy amit írok, az szubjektív, tehát saját vélemény, ami lehetséges, hogy nem egyezik mindenkiéve.

  • Windows Movie Maker:

A legalapabb, és sokak szerint legfapadosabb szerkesztőprogram. Előnye, hogy nem kell vesződni a teljes verzió beszerzésével, mivel minden Windowsban alapból benne van, illetve még az, hogy abszolút kezdőknek tökéletes. Ezzel lehet ismerkedni a videószerkesztés menetével, effektezéssel, stb.. Lehet ezzel is profi videót készíteni, nem arról van szó, csak lényegesen nehézkesebb, mint a többivel. Miért is? Azért mert Windows (szeret 5 percenként lefagyni), továbbá szokása a Fraps-es videókat százezer darabra szabdalni. Ennek tetejében a jó képminőségért is meg kell szenvedni. Annyi a tanácsom, hogy gyakorlásképp, ha nincs más programod, csinálj pár videót, érezz rá, és csak utána vágj bele egy komolyabb videóba.

  • Pinnacle VideoSpin:

Anno csak próbaképp telepítettem fel ezt a programot. Ha egy kifejezéssel kellene jellemeznem azt mondanám rá, hogy ez egy profibb Movie Maker: megbízhatóbb, változatosabb, felhasználóbarátabb (?!) interfész és jobb képminőség. Előnye, hogy a (tudomásom szerint) teljes verzió ingyenesen letölthető, úgyhogy, aki nem akar vesződni a Movie Makerrel, de nem tud / nem akar komolyabb programot beszerezni, annak ezt ajánlanám. Bővebbet sajnos nem tudok mondani róla, mert annyira nem bonyolódtam bele ebbe a programba.

  • Ulead VideoStudio 11:

A LaLee's Games első 2 évada ezzel a programmal készült. Sokkal komolyabb, mint a Movie Maker vagy a VideoSpin, nagyon jó, látványos effektek vannak benne, a feliratozás is kényelmes vele. A képminőségre sem lehet panasz, úgy vélem, amiket készítettem vele, mind élvezhető képminőségűek (annak ellenére hogy csak 720-as felbontásban mentettem el, de a YouTube 480-asnak veszi, tehát még nem HD). A kezelőfelület maximálisan felhasználóbarát, minden egyértelmű, nem nagyon lehet elveszni benne. Egy nagy hibája van (a nem túl ritka fagyásokon kívül), mégpedig az, hogy nem nagyon bírja a nagyméretű fájlokat. És mivel a Fraps videói gyakran a gigabyte-nyi méretet is meghaladják, ez eléggé.. ciki. Amikor túl sok Fraps videó volt már az idősávban akkor nagy lelassult az egész program, kicsit szenvedés volt, de én hozzászoktam. (Plusz viszonylag nagyméretű videókat is kreál, tehát egy 10 perces videónál a 300 megabyte az még kevés is.) Aki hasonlóan tesz (és talál teljes verziós változatot az interneten) az szerintem csak jól fog járni. Egyszerű mégis nagyszerű program ez, amivel még a narrációt is egyszerűen lehet rögzíteni.

  • CyberLink PowerDirector:

Erre álltam át én is a 3. évadban. Rengeteg jót hallottam róla, és ki is próbáltam. Valóban, sokkal jobban bírja a Fraps-es felvételeket, mint az Ulead VideoStudio, több és látványosabb effektet tartalmaz, kis utánaolvasással igazi profi effekteket lehet kihozni beőle. Részemről a kezelőfelület megtanulása került kis időbe, egy picit zsúfoltnak találtam, illetve a felirat / szövegszerkesztés volt elsőre bonyolult (a VideoStudio-nál mindenképp bonyolultabb). A program egyébként annyira 'okos', hogy van beépített YouTube modulja, amivel a kész videót közvetlenül a YouTube-ra tudjátok feltölteni. Mivel nem sok videót szerkesztettem vele, sokkal többet nem tudok mondani róla. Hátránya, hogy szintén a netet kell feltúrni a teljes verzióért, illetve a hangrögzítés / -vágás tűnik bonyolultnak még (számomra). Ezt már inkább a haladó videósoknak ajánlanám. Azóta megjelent már a PowerDirector 9-es illetve 10-es verziója is, ezeket azonban csak olyan gépekhez ajánlom, ahol legalább 3 GB RAM található, ugyanis az én 2 GB memóriámmal egy PowerDirector 10-es projektfájl megnyitása 4 és fél percbe telik, illetve szinte azonnal felemészti az összes fennmaradó memóriát és percenként lefagy. Inkább akkor a 8-as PowerDirector: kicsit régebbi, de stabilabb.

  • SONY Vegas:

Ez a szerkesztő, amire a profik esküsznek. Nézzétek meg Wolfi videóit és látjátok miről beszélek. Ez tényleg egy csúcskategóriás editor, mindenféle pro effekttel, és egy olyan kezelőfelülettel, amit én az első fél óra után sem értettem. Konkrétan nem tudtam beilleszteni videókat az idősávba. A Vegas-os pályafutásom tehát itt ért véget, lehet, hogy én vagyok a béna, de nekem túlságosan bonyolultnak tűnik ez a program. Ha viszont ti úgy érzitek, hogy bátrak vagytok, próbáljátok ki, de előbb szintén az interneten kell kutakodni teljes verzióért.

  • Adobe Premiere / AfterEffects:

A SONY Vegas-hoz hasonló, ám sokkal emberbarátabb szoftver. Minimális beletanulást igényel a használata, és eleinte ez is elég fapadosnak tűnhet, de miután felfedezitek a funkcióit és megtanuljátok használni, nagyon könnyen és hatékonyan fogtok tudni vele videókat készíteni. Aki különösebben nem akar bajlódni szerkesztéssel, a kész anyagot csak meg akarja vágni, meg itt-ott 1-2 feliratot belerakni, annak ajánlom. Legnagyobb előnye talán a source-os szerkesztés: a nyersanyagot nem kell az idősávba berakni, hanem egy külön ablakba behúzod a videót, ott kijelölöd, hogy mettől meddig akarod és csak ezután rakod be az idősávba. Rengeteg időt megspórol ez, higgyétek el.

Az AfterEffects-et csak bónuszként raktam bele a listába: ezt csak nagyon nagy elszántsággal és tapasztalattal ellátottaknak ajánlom, hiszen rendkívül összetett és bonyolult(nak tűnő) program, viszont elképesztő dolgokat lehet vele művelni. Ezzel a programmal készült a LaLee's Games 4. évadjának az introja, értékelője, a Vízipipa Rovat új introja, szerintem magukért beszélnek ezek a videók. Aki mégis belevetné magát az AfterEffects-be, annak ajánlanám Andrew Kramer és csapatának honlapját, a Video Copilot-ot, ahol érthető és részletes tutorialok mellett nagyszerű effektek, pluginek is letölthetők, illetve érdemes felnézni még az AETuts+ oldalra is, ahol rengeteg tutorial található.

 

Fontos dolog a szerkesztőkkel kapcsolatban, hogy próbáljatok ki többet is és csak utána döntsetek, hogy melyiket akarjátok használni. De ezek után csak és kizárólag azt használjátok. Nem attól lesz jobb egy videó, hogy valaki PowerDirector helyett Vegas-szal dolgozik, hanem a videós emberke tudásától függ, attól, hogy mennyire ismeri és tudja kihasználni az adott program lehetőségeit.

Fontos szempont még a különböző effektek, áttűnések alkalmazása. Az effektek alatt az olyan dolgokat értsétek, mint pl. a "régi mozi" effekt, amikor fekete-fehér a videó képe, és apró rázkódások vannak benne, stb.. Az áttűnések pedig azok a rövid effektek, amikor egyik képről átvált a másikra. Ezek közül a legnépszerűbbek az elsötétülés (fade to black), a közvetlen áttűnés (crossfade) vagy a látványos égés effekt (burn). Ezeket az effekteket és a használatukat mindenképp tanuljátok meg az adott programnál.

Vigyázzatok azonban, hogy ezeket a megfelelő mértékben alkalmazzátok. Effektek nélkül egy videó igazán száraznak, szürkének tűnik, de higgyétek el a túlcsicsázott, effekthegyekkel megáldott videó sem sokkal jobb. 

Amiről még szeretnék említést tenni, az a kész videó mentése, vagyis a felbontás. A YouTube 720as felbontást veszi HD-nak, azaz jobb minőségűnek. Ha nem is akartok 1024e felbontású óriásvideókat készíteni, megértem, viszont vigyázzatok, hogy 720 vagy 480-as felbontásnál NE menjetek kisebbre, mert az élvezhetetlen sajnos.

Az ok, amiért nincs illusztrált magyarázat az egyes videószerkesztőkről és használatukról, az azért van, mert egyszerűen túl sok szerkesztő van és nem mindegyiket ismerem annyira, hogy beszéljek róluk, a saját döntéseimmel (VideoStudio és PowerDirector) pedig nem akarok senkit sem befolyásolni. Ha ezzel a 2 szerkesztővel kapcsolatban van egyéb kérdés, arra kommentekben válaszolok szívesen, viszont.


A mai mesterkurzus ennyi volt, a következő részben a hangfelvételről, narrációról, mikrofonról lesz szó.

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rockerlalee.blog.hu/api/trackback/id/tr542182446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

konor94 2010.07.28. 14:39:14

nagyon sok jó dolgot elmondasz Lalee .Mondjuk a vegas az tényleg jó csak az elején bonyulultnak tűnik de mikor megtanulod akkor már egyszerű.A hangrögzítést már nagyon várom.

Njugi · http://belabafs.blog.hu/ 2010.07.28. 15:04:24

Érdekes, a Vegas nekem sosem volt bonyolult. Viszont, van egy program, amit tudtommal senki sem használ (én se próbáltam ki) az Adobe Premiere Pro, amit Adobe After Effects-el összekötve akár igazi, mozis filmek vágására is használnak. Gondolom ez lesz a legbonyolultabb, viszont az is valószínű, hogy több benne az effekt, stb... Úgyhogy, aki semelyikkel sem barátkozott meg, tehet ezzel is egy próbát.

Voodoo. · http://voodoo.blog.hu/ 2010.07.28. 15:34:46

Pinnacle Studio 12,14 is elég jó program.Egyszerű használni, és még magyar is :D

konor94 2010.07.28. 15:38:49

senshi az ediust használja ;)

Sajtos001 · http://sajt-games.blog.hu/ 2010.07.28. 17:43:23

A vegas pro tényleg bonyolult. De ha egy ideig szenvedszvele, youtubon nézel tutorial-okat rájössz dolgokra. Vágásban, efektekben világbajnok a prgoi!(bár a videocopilot efektek terén megszorongatja)

konor94 2010.07.28. 20:29:39

vegasba honnan lehert plusz effekteket beszerezni?
,betű előtűnések honnan lehet szerezni vegashoz?

Njugi · http://belabafs.blog.hu/ 2010.07.28. 21:00:32

@konor94: Keress erre: NewBlueFX 3D Transformations for Vegas

MOMO27 2010.07.28. 22:43:18

Én még ajánlanám adobe premiere prot haladóknak és profiknak eggyaránt

Ben47 2010.07.28. 22:56:23

A PowerDirector tud 1080p FullHD-t? Ha igen az mellett döntök.

Killah · http://killahokorsegei.wordpress.com/ 2010.07.29. 00:41:34

@Ben47: nem reklámozni szeretnék, de igen tud, és itt van az egyik videóm, amit azzal csináltam, és töltöttem is fel: youtube.com/watch?v=X4HJLxv5FV4
Nem a videó a lényeg hanem a minőség, és hogy van full HD. és a poén az hogy eléggé kis file-okat csinál. 500mb-nál nem láttam nagyobbat, és az már full HD volt.

ateszka1 2010.07.29. 10:21:33

En az uleadon kivul mindegyiket kiprobaltam es a Vegas a legjobb.2 ora gyakorlas utan otthonerzed benne magadat es nagyon sok dolog van benne.Most az after effectset akarom kiprobalni.Amugy ha valaki megtudna mondani,hogy a vegasban,hogy kell vagni koszonom :)
mindenre rajottem,kiveve erre :))

e.h. 2010.07.30. 10:39:44

@ateszka1:Feltalálták az ékezetet!

NitroN 2010.07.30. 15:14:18

Én Sony Vegast és Power Directort használok.
Mindkettőt könnyen megtanultam kezelni szerencsére. :)
@e.h.: Lehet,hogy nem "ékezetes" billentyűje van.

Mo$qUiTo · http://anomaly.blog.hu/ 2010.08.01. 14:24:28

@Njugi: Én ismerek egy embert, aki mindkettőhöz ért. Sanyaa barátom. Most ebben a percben is az After Effects-el csinál vmi intróféleséget:)

Személyes véleményem:

Én is movie Maker-el kezdtem. Az első 8 videóig semmi problémám nem volt vele. Aztán kezdet kifagyogatni, belassulni, elb*szn ia szinkron minőségét, és a képminőséget. Meguntam a progit, és több, mint 2 hónapig kutattam vmi egyszerű progira, ami azért kevésbé fapados mint a múvi. Megtaláltam a Nero Vision-t. Ez a néró alap videóvágó programja. Lényegében a múvi, és az ulead közé tudnám sorolni. Egyszerű, nem hajlamos kifagyni, van jó pár alap effekt benne. Viszont a hangvezérlése (értem én: a zenék, és egyéb más audio-k vágása) undorító. Eltűnik a kurzor a time-lineon (szó szeint) nem lehet elhalkítani a zenét, tehát ez viszont annyira fapados hogy az már gáz. Ezidáig vele csináltam a videóimat, mert gyorsan, egyszerűen, kisméretű fájlokba lementve tudtam gyártani az epizódokat. Azonban, mostmár én is átálltam az Ulead-ra. Ugyanolyan egyszerű mint a Nero, jó hangvezérléssel, és még jobb képminőségben. Egyetlen hátránya, hogy nagy fájlokat produkál, de még ez is tűrhető.

@Ben47: Az én Ulead-om (nem tom hanyas verzió, újra lett rakva a gép) tudott 1080p-s FullHD-t, viszont az 1 GB-t vesz igénybe egy 5 perces vidinél.

Bocs a regényért xD

Dark White · http://darkwhite.blog.hu/ 2010.08.02. 22:44:19

Én Sony Vegast használok...
Bocsi a kérdést de:
Mikor lesz új vízipipatrükkös videó?
Szeretném látni a füst négyszöget...xD

Davipi 2010.08.03. 22:35:40

@Dark White: Arra várhatsz szerintem :D

Játék hibák 2010.10.22. 22:04:30

helló lalee (ha tudsz)linkelnéd a CyberLink PowerDirector full letöltését köszi Hunter

CzEbE (törölt) 2010.12.05. 18:27:26

@Njugi: A Premier proval szinte kizárólag a hivatásos vágók dolgoznak. Én próbáltam a trial verziót. AZ nekem marhára tetszik benne hogy teljesen interaktív. Például úgy lehet egy videó- a videóban efektust összehozni hogy fogsz egy videót és arra a képernyőre hózud ahol látod hogy eddig mit csináltál!!!!!!!

Joker 52 2011.02.03. 15:43:20

Én felvettem egy videót Frappsel és Movie Makerral megcsináltam.De valamiért késik a hanc!Valaki Megmondaná miért!Arra gondoltam hogy a Movie Maker nem bírja el a Fraps videókat.Előre is köszönöm a választ!

valami1999 2011.08.28. 20:12:46

nekem valami trehány minőséget ad a power directorom, de nemtudom miért
süti beállítások módosítása