Újabb epizódhoz érkezett az Ambient Világa sorozat, mégpedig egy konkrétabb, behatárolt, ám annál intenzívebb műfajhoz, a Clinical Ambient világához. Bizonyos értelemben rendhagyó lesz ez a rész, hiszen egy magyar (!) clinical ambient művész egyenesen engem keresett fel, és állt rendelkezésemre, aminek köszönhetően többek között egy interjúval tudom megörvendeztetni az ambient iránt érdeklődőket.
A folytatáshoz katt a 'tovább' gombra...
A clinical más néven klinikai, kórházi ambient érdekes műfaj. Rendkívül közel áll a dark és noise ambient-hez, de kivétel nélkül konkrét, meghatározott témákat 'boncolgat' (bocs.). Ezek a témák a kórházak, elmegyógyintézetek, boncasztalok, hullaházak steril, "formalinba áztatott', hideg és nyomasztó légköre, illetve bizonyos esetekben balesetek és torz emberi elmék, betegségek képei, történetei. Habár közel sem annyira durva és nyers, mint mondjuk a black ambient, mégis legalább ugyanannyira - ha nem még jobban - nyomasztó és félelmetes hangulatot tudnak teremteni a clinical ambient számok. Bővebben erről az adott művészeknél lesz szó.
Ezen részben 3, általam ismert clinical ambient projekt kerül bemutatásra. A nagy öreg CircumLiver mellett szó lesz Lustmord egyetlen clinical-szerű ambient művéről, végül pedig a magyar Prosektor kerül terítékre.
CIRCUMLIVER
A CircumLiver az olasz Paolo Bono egyszemélyes projektje. Bono 1985-ben alapította meg 2 társával együtt a TriploMaltoSe nevű formációt, ami számomra meglehetősen fura elektronikus zenét kreál - mind a mai napig. 2005-ben viszont, az akkor 40 éves Paolo Bono új területen is kipróbálta magát: industrial (ipari), noise (zaj) és dark ambient alapokba csempészett kevés ún. 'Kosmische Musik' vagy más néven 'Krautrock' "behatást". A Krautrock a 70-es években Németországból elinduló progresszív zenei irányzatot jelöli, ami egyfajta keveréke volt a rock, progresszív rock, kezdetleges ambient, sőt nagyon-nagyon kezdeti post-rock műfajoknak. A végeredmény az első clinical ambient volt, ami végülis elindította és definiálta az egész irányzatot, habár Lustmord már korábban előrukkolt hasonlóval, de erről bővebben nála.
Megmondom őszintén, hogy gondban vagyok a CircumLiver-rel. Az évek során ugyanis mindösszesen 3 albumot adott ki és ezek közül az egyik kilóg a sorból. Az első albuma az 'új' műfaj nevét is tartalmazó Circumclinical volt. A számok elnevezése érdekes és szinte Aäkon Këëtrëh-szintű hanyagságról vagy csak simán egyszerűségről tanúskodnak: CircumClinical 1, 2, 3, 4, 5, ezek is össze-vissza, illetve még pár, szintén számmal jelölt track. A számok nagy része még inkább mondható dark ambientnek, de vannak itt echte clinical ambientek is. Például a kezdő track, a Non Conforme 1, ami már az első 10 másodpercben keményen belecsap a lecsóba: egy műtőbe kerülünk, ahol bekapcsolják a lélegeztetőgépet, a sebészek kotorásznak a fémtálcákba helyezett szikék és egyéb szerszámok között, amik össze-összekoccannak vagy éppen súrlódnak egymáson, mindeközben pedig émelyítő búgást és tompa szívdobogást hallani. Wáó. Egyszerűen csak wáó. Mintha csak a perspektíva változna meg a Pianeta Papalla c. tracknél: ezúttal nem az orvosok, hanem a műtőasztalon fekvő páciens szemszögéből éljük meg a dolgokat. A külvilág hangjai elmosódva, elnyújtva hallatszódnak csak, tompán halljuk a távolinak tűnő orvosok és sebészi eszközök hangját, és ami felteszi a pontot az i-re: egy beérkező, szirénázó mentőautó és a kórházi diszpécser hangja. Fenomenális track, amitől a hideg futkos mindenkinek a hátán, főleg annak, aki volt már ilyen súlyos esettel kórházban. Én hál'Istennek még nem, de ez a szám gondolatban eljuttatott oda. Ez az ambient varázsa.
A 2. CircumLiver album, a Komandor Pirx viszont egészen másra sikeredett. Itt is található 2 track, amit clinical kategóriába sorolok, de maga az album egy űrhajós történetét végigkövető, régi orosz filmre, a Test Pilota Pirxa c. műre alapuló konceptalbum. A számok nagy része space ambient, van egy szinte Maeror Tri-s dallamos track, illetve 2 clinical-szerű mű. Ez utóbbiból az egyik a címadó Komandor Pirx, illetve amit kiemelnék az a The Accident nevű noise / clinical track, amiben mintha körfűrésszel vágnák ki a baleseti roncsból az űrhajóst.
A legutóbbi album a Hybrid nevet kapta és, hogy meghallgathattam, köszönettel tartozom Prosektornak! Az album nagyobb hányada ismét dark ambient jellegű trackekből áll, amit kiemelnék innen az a Hybrid Speech 01 c. szám, aminél mintha robotok, vagy ufók űrhajóján lennénk és ott kísérletezgetnének rajtunk, miközben robotikus nyelven karattyolnak.
Sajnos a clinical ambient, mint műfaj kevés olyan előadót tudhat magának, aki munkássága 100%-át ennek szenteli (eddig egyedül Prosektor az, akit ilyennek ismerek), hiszen ahogy látjátok Paolo mester is hol Maeror Tri, hol clinical, hol pedig dark ambient.. Mentségére legyen mondva azonban, hogy az Il Sole Di Granada nevű non-album szám az alap, klasszikus clinical ambient művek közé tartozik, ehhez készült videó is egy YouTube felhasználó által.
Segítség a számokhoz:
- Non Conforme 1 - A sebészek kotorásznak a szikék között...
- CircumClinical 5 - Kábultan hallhatjuk a sebészek elmosódott hangját...
- Pianeta Papalla - A kórházba visznek be minket, még hallani a mentőautó szirénáját is...
- CircumClinical 3 - Stabilabb állapotban, de még mindig félig eszméletlenül...
- Komandor Pirx - A 2. album névadó- és kezdőszáma.
- The Accident - Szétfűrészelik a balesetet szenvedett űrhajó roncsait..
- Hybrid Speech 01 - Mintha robotok / idegen lények vizsgálnának minket a műtőasztalukon...
- Macchina Ad Avviamento Automatico - Valamilyen hatalmas zárt gépben lehetünk, elzárva a külvilágtól...
ISOLRUBIN BK
Hát ez meg ki lehet? Ez bizony Lustmord mester egyik 'álneve', és ezen álnéven ezidáig csak egyetlen album, a Crash Injury Trauma született, 1993-ban, tehát jóval a CircumLiver előtt. Habár nem közvetlenül kórházi témát feszeget és leginkább noise elemeket tartalmaz én mégis a clinical kategóriába sorolnám. A lemez borítóján fityeg egy figyelmeztetés miszerint aki szenvedett már autóbalesetet az csak saját felelősségére hallgasson bele, hiszen felidézhetik az eseményeket és felzaklathatják a hallgató lelkivilágát. Az album végighallgatás után én tökéletesen egyetértek ezzel a figyelmeztetéssel. Ahogyan kórházban sem voltam, még autóbalesetet sem szenvedtem hál'Istennek, így nem tudom, hogy milyen lehet ,de ez a pár track azért el tudja képzeltetni az emberrel.
A számcímek meglehetősen hivatalossá sikerültek, pl. Three Points Of Impact That A Driver May Incur When Colliding With An Object At Speed (magyarán Három becsapódási pont, ami a vezetőnél felmerülhet, amikor sebességgel ütközik egy tárgynak), vagy például a Return To The Scene Of A Severe Road Traffic Accident For Detailed Investigation Of Conditions Pending Reconstruction. Nem rövid, ugye?
A számok között majdnem mindegyikben kísérteties, visszhangzó csikorgó gumik, frontális ütközések, becsapódások, betörő szélvédők, sikoltó emberek, rendőr- és mentősziréna hangjai, szívdobogás, TV-híradós bemondók vagy helyszínelők beszédei hallhatók. Amennyire egyszerűnek tűnnek ezek a hangok, leírhatatlanul félelmetesek. A több másodpercen keresztül folyamatosan elhalkuló csikorgó kerekek hangját hallani csak, majd becsapódás, üvegtörés és női sikoly, nem sokkal később szirénák és emberek hangjai, mindez 8-9, olykor több, mint 10-15 percen át.. A black ambient számomra többnyire nyugtatóan hat, ettől viszont rendszerint kiráz a hideg. Hiába, Lustmord az Lustmord.
A 2. track (magyarra fordítva a gépjármű-ütközés áldozatának kimenekítési procedurája) nagyban hasonlít a CircumLiver-nél említett The Accident-re, azonban itt sokkal profibban van kivitelezve. A szám adott pontján bekapcsol a körfűrész és hosszú percekig vágják, szeletelik a roncsot, hallani ahogy végighalad a fűrész a fém testen, ami "felsír" ennek hatására. A Crash Injury Trauma egy rendkívül intenzív és ambient berkeken belül egyedinek számító mű, ajánlom mindenkinek.
PROSEKTOR
Elérkeztünk a magyar clinical nagymesterhez, Prosektorhoz. A Nyíregyházán működő projekt mögött álló 21 éves srác e-mailben keresett fel engem, mivel látta a blogomat és azon belül is a dark ambienttel foglalkozó cikksorozatot és bemutatásra ajánlotta a Prosektort. Sikerült összehozni vele egy rövidke interjút, úgyhogy ezúttal nem én, hanem kvázi maga az előadó fogja bemutatni magát.
LaLee:
Köszöntelek a blogon, a magam és az olvasók nevében is! Van valamilyen különleges apropója, története annak, hogy a Prosektor nevet választottad?
Prosektor:
Először is üdv az olvasóknak és Neked! Nagyon különleges története nincs a névválasztásnak. Persze elsősorban mindenképp olyan nevet akartam, ami visszatükrözi a clinical ambient világát, aztán jött a keresgélés és megtaláltam rá a megfelelő nevet. A prosektor kórboncnokot jelent.
L:
Hogyan és mikor ismerkedtél meg az ambient műfajjal, illetve mi vitt rá végül, hogy ezzel foglalkozz?
P:
Ha jól emlékszem 2007-ben mutattak nekem Moëvöt-öt és egyéb LLN projekteket, akkoriban csak ezeket hallgattam. Később jött az Atrium Carceri, CircumLiver, Northaunt, és még sorolhatnám tovább...
L:
Miért éppen a clinical ambientet választottad, mint műfajt?
P:
Mindig is érdekeltek a mentális betegségek és társaik, de ami igazán nagy hatással volt rám az természetesen a CircumLiver, egy Riget nevű sorozat, illetve egy művészfilm az Aftermath.
L:
Hogyan írnád körül, jellemeznéd a műveidet, munkásságodat?
P:
Minden művem más, de persze az átlagember csak a monotonitást látja benne, de aki benne van az ambient világában, azt elrepíti egy mélységes világba. 2009 óta aktív a Prosektor és ez idő alatt megjelent 4 nagylemez, 2 EP és 4 split, ami elég sok anyagnak számít mindössze 3 év leforgása alatt. Minden lemezem más-más témát boncolgat és összefüggnek rajtuk a dalok. Mindig arra törekszem, hogy a számcímek és a zene tökéletesen át tudja adni a hangulatot a hallgatónak, de hogy ez sikerül-e vagy sem, azt döntsék el a hallgatók, ne én. :) Általában a kritikaírók szerint sikerül, hahaha :D Röviden 2 szóban tudnám jellemezni: sötét, monoton.
L:
Milyen hangszereket, eszközöket használsz műveid elkészítése során?
P:
Leginkább loop-okat, Ableton-t, Reason-t. A jövőben próbálkozni akarok gitárral is.
L:
Kik a kedvenc ambient előadóid, akik esetleg inspiráltak vagy csak egyszerűen szereted a műveiket?
P:
Atrium Carceri, CircumLiver, Northaunt. Akikre érdemes figyelni undergroundd vonalon: i AM esper, Nebula VII, Mists Of Poveglia, Saturn Form Essence, Xtematic, Shambal Networks és az egész Misanthropic Dark Ambient Circle munkássága.
(https://www.facebook.com/MisanthropicDarkAmbientCircle).
L:
Mit gondolsz az ambient népszerűségéről, jövőjéről nemzetközi illetve hazai szinten?
P:
Itthon még gyerekcipőben jár a műfaj, ezt bizonyítja a kiadóm is, ahol szinte csak ilyen projekteket és előadókat támogatok és több a külföldi vétel, mint az itthoni. Külföldön egyre elfogadottabb kezd lenni az ambient, úgy vettem észre. A fentebb említett Misanthropic Dark Ambient Circle épp olyan nemzetközi társaság (amiben én is tevékenykedek), ami próbálja összetartani és összehozni azokat az embereket, akik a dark ambient hívei.
L:
A végére egy kérdés, amit már régóta szeretnék megkérdezni, egy ambienttel foglalkozó művésztől: a családod, ismerőseid mit szólnak az ambientes munkásságodhoz? :)
P:
A családom nem igazán érintett ebben a dologban. Nem értenek hozzá, nem tudnak véleményt kreálni. Azok az ismerőseim, akik nem értenek az ambienthez vagy azt mondják, hogy "Te beteg vagy..." vagy "Fúú bazdmeg, ezt el tudnám képzelni a S.T.A.L.K.E.R.-ben vagy xy filmben.." de van olyan haverom is, aki csak annyit mond, hogy "halálzümmögő". Aki ért hozzá, az természetesen elmondja a véleményét, akár pozitív, akár negatív irányban. Innen is üdv nekik!
L:
Köszönöm, hogy megkerestél, az iterjút úgyszintén, és további sok sikert kívánok! Hajrá magyar ambientesek! :)
P:
Köszönöm a lehetőséget!
Tehát most, hogy kaptatok egy kis ízelítőt magától Prosektor-tól, én is elmondanám a véleményemet, tapasztalataimat a műveiről. Azt kell, hogy mondjam tényleg őszintén és reálisan beszélt a műveiről. Ugyanis őszintén megmondom, először én is az említett hibába estem: első két hallgatás során nem sok különbséget tudtam tenni a különböző számok között. Azonban további hallgatások során (amelyek során Prosektor-számok szolgáltak zenei aláfestésnek a DooM 1-2 végigjátszása mellé) rájöttem, hogy valóban érdekes és mély történetekről van itt szó. Az első albumon szereplő Doxazma c. dal szinte gondolkodás nélkül elmehetne 1-1 nyomasztóbb Doom-pálya, vagy akár az Amnesia c. játék betétdalának, nagyon-nagyon el lett találva. A Mortuus Spital album számomra egy olyan ember történetét mesélte el, aki egy évek óta elhagyatott kórházban bolyong, egy másik pillanatban pedig még mindig az üres műtőszobában fekszik, miközben a lámpák hangosan zúgnak, kintről pedig sejtelmes hangok morajlanak fel.. Rendkívül intenzív ez is.
Talán ami a legnagyobb hatást érte el nálam, és amit eddig a legjobb Prosektor-albumnak tartok az a Clinical Death - Way To Hell. Mind a számok mind pedig címeik tökéletesen körbeírják az adott történetet: kómában fekszünk (Coma), de egyre inkább távolodunk a valódi világtól (Between Two Worlds) a Pokol felé (Emptiness To Hell). Ahogy "utazunk" mintha lebegnénk a világok között (Levitation) és a Pokolból sikolyok hívnának minket közéjük. Aztán egy rövid ideig, még úgy néz ki, hogy sikerül megmenteniük minket az orvosoknak, kérdéses, hogy hol is kötünk ki végül, esetleg életben maradunk egyáltalán (Hell, Heaven, Life?). A végén sajnos nincs happy end: a Pokolba kerülünk (Hell, talán a legjobb Prosektor-szám), míg a valódi világban csupán egy kihűlt test leszünk (Cold Corpse), minden gondolat és tudat nélkül (Emptiness Of Mind) és végül beáll a steril klinikai halál (Clinical Death). Wáó. Erre csak annyit mondok, hogy köszönöm az élményt. Számomra ezzel az albummal Prosektor az előbb említett két clinical ambient művész fölé emelte magát és ismét bizonyítást nyert, hogy az ambient nem egy könnyen feldolgozható mű, néha 4-5 hallgatás kell a teljes kép kialakulásához.
Az idei évben megjelent egyébként egy új album is Mors Omnia Solvit címmel, ami ugyancsak kiforrott és tartalmas számokkal büszkélkedhet. A Crypt c. számot bármelyik horrorfilm megirigyelhetné például. A nyitó Post-Mortem c. tracknél megfigyelhető egy Atrium Carceri-hatás, ugyanis a szám kezdőmotívuma szerintem 100%, hogy az Atrium Carceri - Dark Water c. számából merített, de ide is teljesen jól illeszkedik.
Remélhetőleg idén még ki fog jönni egy Prosektor-CircumLiver split album is, amire igencsak kíváncsi vagyok. Még egy pozitív dolog, amit megemlítenék itt (bár ez igaz sok más ambient projektre is): lehet tanulni a számok címeiből. Például, ha bármikor kérdezik, hogy mi is az a doxazma (téveszme) vagy a confabulatio (kóros feledékenység) akkor tudok rá válaszolni, az angol kifejezésekről nem is beszélve.
Akit bővebben érdekel a Prosektor, annak itt van néhány elérhetőség:
Email: prosektor0119@freemail.hu
Facebook: http://www.facebook.com/prosektor << új megjelenések, hírek
Bandcamp: http://prosektor.bandcamp.com << albumok meghallgatása
Soudcloud: http://www.soundcloud.com/prosektor
Bigcartel: http://prosektor.bigcartel.com
YouTube: https://www.youtube.com/user/Prosektorhun
Őszintén megmondom, büszke vagyok, hogy hazai téren is vannak kimagaslóan jó ambient művészeink (korábban egy másik srác is megkeresett, ő is be lesz mutatva itt), és talán népszerűsítik itthon is ezt a műfajt.
Segítség a számokhoz:
- Doxazma - Nyomasztó track, DooM alá kiváló volt.
- Secret Of An Old Hospital - Bolyongás egy elhagyatott kórházban...
- Cries Of A Forgotten Soul - Habár a kórház elhagyatott, az ágyhoz kötözve még hallani a lámpák zúgását...
- Coma - A Clinical Death - Way To Hell c. album nyitószáma.
- Levitation - A Pokol felett lebegve sikolyok hívnak közéjük...
- Hell, Heaven, Life? - Vajon hova kerülünk? Pokolba? A Mennybe? Vagy tovább élhetünk?
- Hell - A Pokol. Az egyik legjobb Prosektor szám.
- Clinical Death - Hidegrázós track, számomra a korai Romero-filmek hangulatát idézi.
- Post-Mortem - Az elején az Atrium Carceri - Dark Water-hez hasonló motívummal.
- Call Of The Death - Egy békésebb szám az idei, Mors Omnia Solvit albumról.
- Crypt - Sejtelmes track, klasszikus horror-sémákkal.
Utolsó kommentek